Radikale går til kamp for bro til Jylland

De radikale går i offensiven for både at få bedre tog og en fast, direkte forbindelse mellem Jylland og Sjælland direkte over Kattegat.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Danmark skal både have en Kattegatforbindelse fra Sjælland til Jylland og en timemodel, som sikrer hurtige tog mellem landets største byer.
 
Det mener De Radikale, som reagerer på, at både Enhedslisten og Venstre i tirsdagens udgave af Politiken udtrykker skepsis over et milliarddyrt broprojekt, hvis man også investerer mange penge i timemodellen med togforbindelsen over Fyn.
 
- Hvert år stiger behovet for transport. Derfor skal vi hele tiden udbygge. Jeg er sikker på, at Danmark både vil en Kattegatbro og timemodellen, siger partiets trafikordfører, Andreas Steenberg, i en pressemeddelelse.

Et langsigtet projekt
 
- Timemodellen tager syv år at bygge, mens Kattegatbroen tager årtier. Derfor kan timemodellen løse udfordringer på kort sigt, mens Kattegatbroen er et mere langsigtet projekt, tilføjer han.
 
Timemodellen for jernbanen går ud på at reducere rejsetiden til blot én enkelt time på hver af strækningerne mellem landets største byer. Det kræver blandt andet, at man anlægger nye banestrækninger forskellige steder.
 
Resultatet bliver, at rejsetiden mellem København og Odense sænkes til én time, og det samme gælder turen mellem Odense og Aarhus. Togrejsen mellem landets to største byer bliver dermed to timer.
 
Enhedslisten vil droppe bro

Enhedslisten siger ifølge Politiken, at "timemodellen afliver Kattegatforbindelsen", og Venstre mener ikke, at der er økonomi i en Kattegatforbindelse, hvis man bruger mange milliarder på togene fra Aarhus til København.
 
- Jeg undrer mig over V i denne sag. Deres ordfører lover motorvej på Vestfyn og ny kæmpe motorvej fra Nordjylland til Sønderjylland, siger Andreas Steenberg.
 
- Det er ikke et problem for Kattegatforbindelsen, men når regeringen vil bygge jernbane på de samme strækninger, så er det et problem. Det er hykleri og handler kun om, at V skal finde et argument imod, fordi de fører gold oppositionspolitik, tilføjer han.
 
Netop nu er et udvalg i Transportministeriet ved at vurdere potentialet i en Kattegat-forbindelse.
 
/ritzau/


Nyhedsoverblik