Havnsø-Nekselø overfarten kommer ikke til at indskrive sig i historien som den første færgerute i verden, der besejles af en batteridrevet færge.
Det skriver dagbladet Nordvestnyt.
Kommunalbestyrelsen i Kalundborg har besluttet i stedet at byde på en tidligere Agersø-færge, og Slagelse Byråd har netop accepteret købstilbuddet.
Stor færge til lille ø
- Den tidligere Agersø-færge er egentlig lidt for stor til overfarten, men nu får nekseløboerne da opfyldt deres ønske om at få sikret godstransporterne til og fra øen. Og det har den fordel, at færgen også vil kunne bruges som afløserfærge på Sejerø-overfarten, siger borgmester Martin Damm (V) til dagbladet Nordvestnyt.
Agersø-færgen kræver umiddelbart en besætning på tre mand, men den kan skæres ned til to ved, at passagersalonen flyttes fra bunden af skibet op i dækshøjde.
Bi-job som afløserfærge redder økonomien
Den nuværende Nekselø-færge er énmandsbetjent, men de ekstra lønudgifter kan alene tjenes ind ved, at færgen bliver brugt som afløser på Sejerø-ruten, forklarer Martin Damm.
Kalundborg Kommune havde sidste år en ny Nekselø-færge i udbud i to versioner: En el-drevet aluminiumsfærge og en traditionel stålfærge med dieselmotor.
Buddene på henholdsvis 31 og 24,5 mio. kr. falder nu væk.