¨

Krible krable: Flere små forskere skal ud i naturen

Hvorfor kan et stankelben flyve, når en edderkop ikke kan? Det er nysgerrigheden, der er i fokus, når de små elever i det nye skoleår skal ud i naturen.

01:02

Video: Katja Højbjerg - TV2 ØST

I det nye skoleår vil det krible i skovbunden med mere end de sædvanlige insekter og krybdyr.

Nu får de mindre elever i 0.-3. klasse mulighed for at få afprøvet deres talent som små forskere, når en ny måde at undervise på, vinder indpas i indskolingen.

- At være mikroforsker betyder, at man afprøver ting. Først prøver man at gætte på, hvad der sker, og så afprøver man det bagefter, siger Asger Lund Faxø.

Med det samme når børnene spørger om noget, så svarer læreren. Men så har børnene ikke undersøgt det selv

Jan Barslund, lærer på Egebjerg Skole, der ligger i Nykøbing Sjælland

Metoden hedder Mikroforskermetoden og handler om, at børnene selv skal finde svar, i stedet for at læreren instruerer og fortælle eleverne, hvordan verden hænger sammen.

En af de ting, jeg har lært ved alt det her, det er, at man også selv kan finde svaret, siger Anton Hylleberg på 8 år, der går i 2. klasse.

Udviklet af Ramasjang og Naturvejledning Danmark

Den nye undervisningsmetode er en del af Krible Krable Universet, som er udviklet i samarbejde mellem Naturvejledning Danmark og DR Ramasjang.

Allerede nu har undervisere og pædagoger bestilt Mikroforsker-materialer på vegne af godt 21.000 børn.

Artiklen fortsætter under billedet.

Jan Barslun har taget andenklasse med ud i naturen torsdag morgen, hvor han underviser i Natur & Teknik. Foto: Katja Højbjerg - TV2 ØST

Én af de lærer, der har bestilt materialet og begyndt at anvende undervisningsmetoden, er Jan Barslund, der er lærer på Egebjerg Skole, der ligger i Nykøbing Sjælland.

- Vi arbejder med mikroforskning. Vi har Natur og Teknik, og så har vi en ny arbejdsmetode, hvor vi uddanner mikroforskere. Så vi går ud i naturen og undersøger noget, siger han.

- Lærerne kan tit være det store problem i skolen, fordi de tror, de skal vide alt. Med det samme når børnene spørger om noget, så svarer læreren. Men så har børnene ikke undersøgt det selv.

De syv trin i Mikroforskermetoden

1. Gå ud i naturen

2. Jeg undrer mig over 

3. Hvorfor er det sådan?

4. Læg en plan

5. Hent oplysninger

6. Vi har fundet ud af

7. Fortæl til andre
​​​

Mikroforsker er et nyt element i Naturvejledning Danmarks projekt Krible Krable – flere små forskere i naturen. Projektet er støttet af Novo Nordisk Fonden.

Læs mere her.

Se mere

Anton fra andenklasse: - Man lærer en hel masse

Men nu skal børnene selv ud at finde svarene. Derfor er 2. klasse fra Egebjerg skolen i dag ude i naturen.

- Man leder efter ting. Der er nogle, der forsker i isbjerge, andre der forsker i rummet og nogle, der forsker under jorden, siger otteårige Anton Hylleberg.

Artiklen fortsætter under billedet.

Otteårige Anton Hylleberg vil gerne selv forske, når han bliver ældre. Så vil han finde ud af, om dyr har mareridt, ligesom mennesker. Foto: Katja Højbjerg - TV2 ØST

Kunne du godt selv tænke dig at være forsker?

- Jeg har tænkt over det. Jeg har nogle tanker med at forske nogle specielle ting. Påvirker det et dyr på samme måde at drømme, som et menneske? Kan de få mareridt? Og har de samme slags drømme?

Uanset om Anton Hylleberg selv ender som forsker en dag, beundrer han dem, der arbejder som forskere til daglig:

- Man kan lære en hel masse. Man kan også finde nye ting. Der er mange, der opfinder noget nyt ud fra det, de forsker, siger han.

Asger bakker ham op:

-Det er sjovt, fordi man kan afprøve nogle ting. Ting man slet ikke har tænk på før, siger Asger  Lund Faxø.

Hvorfor er der honning inden i blomster?

Mikroforskermetoden er udviklet i Norge af Norges Forskningsråd. Her er den døbt Nysgjerrig-Per, den danske pendant til Spørge-Jørgen. Naturvejledning Danmarks Krible Krableprojekt, som er støttet af Novo-Nordisk Fonden, har overført metoden til danske forhold, og idéen er den samme:

Jeg havde nogle børn, der spurgte, hvorfor er der honning inden i blomster? Og der blev jeg sat helt til vægs

Jan Barslund, lærer på Egebjerg Skole, der ligger i Nykøbing Sjælland

- Jeg havde nogle børn, der spurgte, hvorfor er der honning inden i blomster? Og der blev jeg sat helt til vægs, for det kunne jeg ikke svare på. Men så begyndte vi at undersøge det og lave nogle forsøg. Så snakkede vi om, hvordan blomsten er bygget op, og så fik vi faktisk svar på det, siger lærer Jan Barslund.

- Det er meget praktisk orienteret. De skal ikke læse noget i en bog, de skal ud at prøve det. Vi skal have tingene i hænderne, og så tror jeg, de får en lærdom, der kan holde i meget længere tid, end hvis jeg bare siger svaret, eller de læser det i en bog.

Artiklen fortsætter under billedet.

Mikroforskermetoden får sin debut i naturfagstimerne blandt elever i indskolingen. Projektet er støttet af Novo Nordisk. Foto: Katja Højbjerg - TV2 ØST

Lærer: Børn lærer, at deres iagttagelser er noget værd

Udover at børnene får en større viden om naturvidenskab, dyr og biologi, lærer de også noget helt fundamentalt, mener deres lærer.

- De kan lære, at deres iagttagelser også er noget værd. Man kan selv danne sig nogle hypoteser, og det er også okay at sige noget forkert. Alle resultater er noget værd, siger Jan Barslund

Man kan selv danne sig nogle hypoteser, og det er også okay at sige noget forkert

Jan Barslund, lærer på Egebjerg Skole, der ligger i Nykøbing Sjælland

Med til metoden hører også en børneforskerkonkurrence for 0. - 3. klassetrin om ”Små dyr i den nære natur”, som underviserne og eleverne kan tilmelde sig frem til d. 1. september.

 I november kårer en jury den klasse, der har afleveret den bedste rapport om deres projekt. På landsplan er 70 klasser allerede tilmeldt konkurrencen.

Men lige denne andenklasse fra Egebjerg Skolen er ikke med:

- Nej, vi er ikke med i den. Vi synes processen er vigtigere end konkurrencen. Så bare det at være med, synes vi er det spændende. Børn ved rigtig mange ting. Vi skal bare tage det ind og være åbne over for det. Deres iagttagelser kan være ligeså gode som mine

Hent vores nye TV2 ØST Play App
Hent vores nye TV2 ØST Play App
Hent vores nye TV2 ØST Play App