Fast forbindelse til Jylland fra Sjællands Odde er skrottet

Sjællands Odde er ikke en attraktiv sjællandsk destination for en Kattegatforbindelse, slår projektgruppe fast. Nu fokuseres der på Samsø-modellen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Hvis der skal laves en fast trafikal forbindelse mellem Sjælland og Østjylland over Kattegat, skal den sjællandske forbindelse ikke gå via Sjællands Odde. 

Det konstaterer en projektgruppe bestående af personer fra Vejdirektoratet, Trafikstyrelsen, Sund & Bælt samt Transportministeriet og Finansministeriet.

quote Hvis alt går vel, og det hele flasker sig, kan vi måske stå med en fast Kattegatforbindelse i 203

Henrik Vincentsen, anlægsteknisk chef,  Kattegatforbindelsen, Sund & Bælt

Gruppen blev nedsat i 2018 af den daværende VLAK-regering, der afsatte 60 millioner kroner til en overordnet forundersøgelse af en Kattegatforbindelse. Forundersøgelsen blev videreført af den nuværende socialdemokratiske regering.  

Ifølge gruppens analyse er der flere ulemper end fordele ved at placere Kattegatforbindelsen ved Sjællands Odde.

Som hovedulempe, lyder analysen, vil der med et valg af Sjællands Odde ikke være den kortest mulige rejsetid mellem Sjælland og Jylland, hvorfor flest mulige brugere ikke vil bruge forbindelsen. Derudover peger analysen også på miljø- og tekniske udfordringer og en knap så lokkende pris. 

- Vi kan konkludere, at Sjællands Odde ikke er særlig attraktiv, og derfor anbefaler vi at parkere de løsninger og i stedet arbejde videre med de mere oplagte korridorer, der går via Samsø, siger Henrik Vincentsen, anlægsteknisk chef på Kattegatforbindelsen hos Sund & Bælt.

Spådom: Forbindelsen kan være færdig i 2035

Den såkaldte Samsø-korridor er udpeget til enten at begynde fra Røsnæs eller Asnæs i Kalundborg Kommune.

Især tankerne om en forbindelse, der går via Røsnæs, har været genstand for stor utilfredshed, og beboerne på den nordvestsjællandske halvø kæmper en kamp mod at anlægge forbindelsen i deres baghaver.

Røsnæs Fyr
Læs også
Protestgruppe mod Kattegatbro er glad for grønt fokus - men kæmper fortsat mod en forbindelse gennem halvø
Røsnæs Fyr
Læs også
Protestgruppe mod Kattegatbro er glad for grønt fokus - men kæmper fortsat mod en forbindelse gennem halvø

Projektgruppen vil nu grave dybere ned i analyserne og i 2021 anbefale konkrete løsninger til politikerne på Christiansborg, som skal træffe den endelige  beslutning. 

- Hvis alt går vel, og det hele flasker sig, kan vi måske stå med en fast Kattegatforbindelse i 2035, spår Henrik Vincentsen. 

Disse løsninger fra Sjællands Odde har projektgruppen analyseret:

 
  Foto: Sund & Bælt

Her er mulighederne med en forbindelse fra henholdsvis Røsnæs og Asnæs:

 
  Foto: Sund & Bælt

 


Nyhedsoverblik