Borgmester kritiserer skandaleramt forsyningsselskab

Borgmester i Odsherred Karina Vincentz kritiserer Odsherred Forsyning for manglende kommunikation med fjernvarmekunderne.

Borgmester i Odsherred Karina Vincentz (Nyt Odsherred) er stærkt utilfreds med den måde, Odsherred Forsyning har kommunikeret med nuværende såvel som kommende kunder.

- Helt ærlig så synes jeg, man skal behandle folk ordentligt, og man skal behandle kunderne ordentligt, og det gør man først og fremmest ved at svare på de mails, som de skriver, fastslår borgmesteren.

quote Kunderne skal vide, at vi er der. At vi har ikke glemt dem, også selvom vi endnu ikke har en løsning

Susan Münster, bestyrelsesformand, Odsherred Forsyning

Hun forklarer, at flere borgere i frustration har henvendt sig til hende, fordi de ikke har modtaget svar fra forsyningsselskabet.

- Jeg har bedt forsyningen adskillige gange om at svare på de mails, de har fået og med stigende intensitet, men det har de valgt ikke at gøre, og det er jeg langt fra tilfreds med, siger Karina Vincentz  og forklarer samtidig, at selvom kommunen ejer forsyningsselskabet, så har den ikke nogle beføjelser over forsyningen.

På randen af konkurs

Store budgetoverskridelser på nye fjernvarmeprojekter har sendt Odsherred Forsyning på randen af en konkurs.

Det førte i april til, at forsyningen stoppede al anlægsarbejdet, og siden har omkring 2500 husstande ventet på en afklaring på, hvorvidt de vil få den lovede fjernvarme.

Bestyrelsesformand i Odsherred Forsyning Susan Münster har sammen med den øvrige bestyrelse besluttet, at øge kommunikationen med kunderne.
Bestyrelsesformand i Odsherred Forsyning Susan Münster har sammen med den øvrige bestyrelse besluttet, at øge kommunikationen med kunderne. Foto: Lars Andersen / TV2 ØST

Flere har skrevet til forsyningen for eksempelvis at få at vide, hvornår de kan regne med at få fjernvarme, om de kan komme ud af aftalen om fjernvarme og i stedet anskaffe sig en varmepumpe, eller hvad en fremtidig fjernvarmepris vil lande på.

I alle tilfældene har borgerne modtaget et standardsvar fra forsyningen, hvor forsyningen har skrevet, at den vil vende tilbage, når der er nyt.

Plads til forbedringer

Men ifølge bestyrelsesformand i forsyningen, Susan Münster, er der plads til forbedring i forhold til kommunikationen med kunderne.

- Vi har besluttet, at vi bliver nødt til at have en løbende kommunikation med kunderne, også selvom der ikke er noget nyt at fortælle, siger hun og fortsætter:

Læs også
Forstå fjernvarmeskandalen fra Odsherred
Læs også
Forstå fjernvarmeskandalen fra Odsherred

- Kunderne skal vide, at vi er der. At vi har ikke glemt dem, også selvom vi endnu ikke har en løsning, siger Susan Münster.

Forhandlinger pågår

Odsherred Kommune og den største kreditor Nordea er i gang med forhandlinger, der skal redde forsyningen fra en konkurs. 

Før forhandlingerne er afsluttet, kan forsyningen endnu ikke give kunderne besked om, hvem der får fjernvarme og til hvilken pris.

Læs også
Bjarne har ventet i månedsvis på fjernvarme: - Jeg føler mig røvrendt
Læs også
Bjarne har ventet i månedsvis på fjernvarme: - Jeg føler mig røvrendt

- Det er svært, når man gerne vil kommunikere, men ikke rigtig har noget nyt at fortælle, siger Susan Münster, der samtidig understreger, at det også er en hårfin balance, som forsyningen befinder sig i, i forhold til hvad de kan og må melde ud.

- Vi har ikke ønsket at risikere at underminere eller ødelægge en forhandlingsløsning mellem Odsherred Kommune og kreditor, og derfor har vi også valgt at sende enslydende breve ud til alle kunder.

Mere kommunikation

Bestyrelsesformanden siger, at forsyningen fremover vil sende flere informationsbreve ud og samtidig opdatere om situationen på hjemmesiden mindst én gang om ugen.

Det glæder borgmesteren, der dog alligevel ikke er helt tilfreds med måden, det bliver gjort på.

- Kommunikation er helt klart vejen frem, og jeg er glad for, at de vil prioritere det mere fremadrettet. Men jeg synes, at de burde prioritere det på den måde, at de tager personlig kontakt til alle dem, som har skrevet en mail til dem, fastslår Karina Vincentz.


Nyhedsoverblik