Patienter: Sundhedsplatformen giver mere personale og længere ventetid

Lørdag blev it-systemet Sundhedsplatformen taget i brug i Region Sjælland. Vi har talt med kræftpatienter om deres første møde med systemet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

I denne uge vil flere tusinde patienter i Region Sjælland stifte bekendtskab med den nye elektroniske patientjournal Sundhedsplatformen.

En af dem er Amalie Rune fra Tureby.

I maj fik den blot 32-årige mor til tre konstateret brystkræft, og i dag går hun til kemobehandling på Næstved Sygehus.

I dag skulle hun for første gang i behandling, siden regionen i lørdags skiftede til det udskældte it-system.

- Jeg er lidt spændt på, hvad der sker, når jeg træder ind, for der har været en del snak om Sundhedsplatformen, siger Amalie Rune inde dagens behandling.

- Det er vigtigt, at patienter ikke oplever længere behandlingsforløb. Som patient, især kræftpatient, er tiden din værste konkurrent. Og så er der et stor psykisk aspekt i at vente lang tid på sin behandling, fortsætter hun.

Sundhedsplatformen
Læs også
Danske Patienter om Sundhedsplatformen: Vi er fortrøstningsfulde
Sundhedsplatformen
Læs også
Danske Patienter om Sundhedsplatformen: Vi er fortrøstningsfulde

Har ventet tre timer

Uden for Næstved Sygehus står en anden patient.

Hun har ventet tre timer på en injektionsbehandling. Det er en form for efterbehandling af brystkræft.

- Det er selvfølgelig irriterende. Der er jo ingen, der har lyst til at sidde og vente så lang tid, og det plejer bare at tage et kvarter. Jeg har da lyst til at rejse mig op og gå min vej, men jeg vil også gerne have min behandling. Så jeg venter. Personalet er søde og omsorgsfulde, ligesom de plejer. Det er ikke deres skyld, siger Rikke Strange fra Nørre Alslev.

Længere behandlingsforløb i Hovedstaden 

lisbeth_lintz.jpg
Læs også
Overlægeforening om Sundhedsplatformen: Jeg er stadigvæk bekymret
lisbeth_lintz.jpg
Læs også
Overlægeforening om Sundhedsplatformen: Jeg er stadigvæk bekymret

Sundhedsplatformen blev lanceret i Region Hovedstaden for et år siden.

Her har systemet især skabt problemer for kræftpatienter. Nogle patienter har oplevet en fordobling af ventetiden som en direkte konsekvens af det nye it-system.

Godt førstehåndsindtryk

Tilbage på Næstved Sygehus er Amalie Runes førstehåndsindtryk af Sundhedplatformen okay.

Hun synes, det er rart, at der var mere personale til stede under hendes behandling end normalt. Det skyldes, at Region Sjælland har hyret ekstra personale ind i de første fire uger af systemets indkøringsperiode.

- Det er klart, at personalet ikke kan lære det hele på dag et. Det havde jeg heller ikke forventet. Summa summarum er, at jeg fik min behandling og ikke oplevede ventetid. Jeg håber, de tager ved lære af Region Hovedstadens fejl. Man behøver jo ikke begå de samme fejl to gange, siger Amalie Rune.

For at forhindre længere behandlingsforløb for patienter sender Region Sjælland en tredjedel af de nydiagnosticerede patienter, der skal have kemoterapi, til kemobehandling i Vejle.


Nyhedsoverblik