Uro om Femern-forbindelse

Danmark bliver snydt i aftalen om forbindelsen over Femern Bælt. Det mener Dansk Folkeparti.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Partiet vil have regeringen til at genforhandle aftalen med den tyske regering, så tyskerne overtager en del af ansvaret for finansieringen. I modsat fald står Dansk Folkeparti uden for en bro-aftale.

- Når man bilateralt forhandler sig frem til et så kæmpe projekt, så mener vi, at garantien bør være ligeligt fordelt. Dansk Folkeparti har hele tiden været skeptiske, men nu trækker vi en streg i sandet, siger Dansk Folkepartis trafikordfører, Walter Christophersen, til Ritzau.

Kritikken afvises af Venstres trafikordfører, Kristian Pihl Lorentzen, der slår fast, at projektet så må vedtages uden Dansk Folkeparti. 

- Det er et utroligt visionært og nyttigt projekt, og med den model, der ligger, går det ikke ud over andre danske trafikale projekter, for det hele betales af brugerne, siger han.

Trafikminister Flemming Hansen (K) indgik i juni en aftale med sin tyske kollega, der betyder, at den danske stat garanterer byggeriet, som regeringen vil brugerfinansiere.

Med Dansk Folkeparti ude af billedet står Socialdemokraterne med bedre kort på hånden i de videre politiske forhandlinger, vurderer Socialdemokraternes trafikordfører, Magnus Heunicke.

- Det her er udtryk for, at Dansk Folkeparti er gået i valgkampskuller. De tør åbenbart ikke beslutte noget som helst, som kræver lidt overtalelse af befolkningen. Det rokker ikke ved, at vi bakker op om en Femern-forbindelse. Men det er klart, at det styrker vores forhandlingsposition, at regeringens faste støtteparti nu flygter, siger Magnus Heunicke.

Senere i år venter regeringen at indgå en egentlig folkeretlig traktat med Tyskland, og til næste efterår skal broen så vedtages i Folketinget. Den ventes at stå færdig i 2018.

/ritzau/


Nyhedsoverblik