Tysklandsfærger er alt for dyre

Det koster det samme at sejle til Bornholm som at tage den korte tur over Femern Bælt til Tyskland med færgen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Bor du i Østdanmark kommer du i den grad til at betale for en Tysklandstur.

et skriver DR Sjælland.

Rederiet Scandlines, der driver ruterne Rødby-Puttgarden og Gedser-Rostock, forlanger nogen af landets absolut højeste færgepriser for at bringe Sjællændernes biler retur fra Tyskland.

Den 18. kilometer lange rute mellem Rødby og Puttgarden tager 45 minutter og koster mellem 1.000 og 1.100 kroner for en returbillet, medmindre du bestiller adskillige uger i forvejen og møder op på den præcise afgang.

Samme pris som en tur til Bornholm

Til sammenligning er det samme pris som Bornholmerfærgen tager for at sejle de 170 kilometer med en bil fra Køge til Rønne retur.

På helt sammenlignelige færgeruter, der tager 45 til 50 minutter, tager man på Bøjden-Fynshav 450 kroner for en returbillet, og på Spodbjerg-Tårs koster returbilletten 520 kroner. Altså halv pris!

Hos Scandlines henviser Senior Vice Præsident Henrik Søe til, at man kan få billetten ned på 600 kroner, hvis man bestiller i god tid. Han mener samtidig ikke, at det er en urimelig pris.

- Det svarer jo til, når man flyver. Så skal man også bestille i god tid, hvis man vil have en billig billet, siger han til DR Sjælland.

Priskrig på vej

Et norsk rederi har i et par år kæmpet for at komme ind og skabe konkurrence på ruten, men det er strandet ved, at de ikke kan få lov til at bygge et havneanlæg til deres skibe på den tyske side.

Scandlines har ved flere lejligheder sagt, at de varsler priskrig den dag Femernbælttunnellen står færdig. Den nye forbindelse forventes færdig i år 2020.


Nyhedsoverblik