Tyskland sylter Femernplaner

Sydslesvigsk Vælgerforenings trafikordfører vurderer efter samtaler i Berlin, at Tyskland slet ikke ønsker at få bygget en bro over Femern Bælt.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Danmark kan lige så godt opgive håbet om at få bygget en fast forbindelse over Femern Bælt.

For uanset om regeringen bøjer sig for det tyske pres og overtager næsten hele det økonomiske ansvar for det 40 milliarder kroner dyre projekt, så vil der igen blive fremsat nye krav fra tysk side.

Det forudser Lars Harms, Sydslesvigsk Vælgerforenings trafikordfører i Slesvig-Holstens delstatsparlament, efter at han sammen med sine kolleger fra landdagens trafikudvalg i sidste uge var på besøg i trafikministeriet i Berlin.

- Tyskland læner sig bare på arrogant vis tilbage og venter på, at Danmark overtager 80 procent af risikoen ved byggeriet. Den lille partner skal sørge for det hele, mens den store partner slet ikke engagerer sig, siger Harms til Ritzau.

Han begrunder sin skepsis med, at der åbenbart ingen planer er for, hvordan den nødvendige udbygning af den eksisterende bro fra fastlandet til Femern skal foregå eller finansieres, og hos Deutsche Bahn indgår Femern heller ikke i langtidsplanlægningen.


Nyhedsoverblik