Tyske statsrevisorer vil have genforhandlet Femern-forbindelsen

De tyske statsrevisorer vil have genforhandlet aftalen med Danmark om Femern-forbindelsen. Den bliver for dyr, mener de.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

De tyske udgifter til Femern-forbindelsen bliver for høje. Derfor bør aftalen om en femern-forbindelse genforhandles.

Sådan lyder opfordringen fra Bundesrechnungshof, det tyske svar på de danske statsrevisorer, til Magnus Heunickes transportministerkollega i Berlin.

Det skriver Flensborg Avis.

Aftalen blev oprindeligt indgået i 2008, men siden da er der både indløbet ekstra omkostninger og masser af borgerprotester, lyder det, og derfor vil Statsrevisoratet nu have Trafikministeriet i Berlin til at undersøge, om man kan starte forfra.

Bundesrechnungshof stiller spørgsmålstegn ved, om det kan være rigtigt, at de tyske udgifter på oprindeligt 800 mio. euro er eksploderet til 2,2 mia. euro.

Statsrevisorerne i Bonn noterer desuden i en endnu ikke offentliggjort rapport, som tv-stationen NDR citerer fra, at de 2,2 milliarder næppe heller rækker, fordi planlægningen af de tyske vej- og jernbaneforbindelser ved Femern fortsat ikke er afsluttede.

Sagen kommer nu for forbundsdagens budgetkontroludvalg i Berlin sidst i marts. Formand for dét udvalg er SPD-politikeren Bettina Hagedorn, som netop har været i København denne uge for at udtrykke sin store skepsis over den økonomiske sammenhængskraft i Femern-projektet, som sammen med de tyske investeringer nu forventes at løbe op i 75-80 milliarder kroner.

Aftalen mellem Danmark og Tyskland indebærer, at det er Danmark, der står for at betale for regningen for tunnelbyggeriet, som dog efter planen skal betales af tunnelens brugere. Tyskland skal tilgengæld betale regningen for at få opgraderet sin trafikale infrastruktur, så den er klar til at tage imod den megen trafik. 


Nyhedsoverblik