Tysk tøven trætter trafikpolitikere

Tysk væven i forhold til Femern-forbindelsen frustrerer i Folketinget. Trafikordførere vil have klart svar hurtigt, og andre projekter kan ikke afvente Femern.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Tyskland tøver stadig i forhold til en bro til Danmark over Femern Bælt, og trafikminister Wolfgang Tiefensee gav tirsdag sin danske kollega Flemming Hansen (K) et nyt forslag til finansieringen.

Det skubber nok en gang en endelig beslutning længere ud i fremtiden, og de danske trafikordførere er ved at miste tålmodigheden.

Trafikordførerne fra Dansk Folkeparti siger nu, at den tyske tøven skal have konsekvenser i forhold til andre danske infrastrukturprojekter.

Ifølge Walther Christophersen bør tyskernes ubeslutsomhed allerede få konsekvenser torsdag, hvor Folketinget behandler et lovforslag, der skal finansiere forundersøgelser af en ny jernbanestrækning fra København over Køge til Ringsted.

Alternativet er en udbygning af den nuværende strækning fra København til Ringsted. Walter Christophersen mener, at man kunne spare de 180 millioner kroner til undersøgelsen af en jernbane over Køge.

- Femern-bro-projektet er en stor forudsætning for nybygningsløsningen. Så hvis vi end ikke langt ud i fremtiden kan se, om vi har en Femern Bælt-forbindelse, så har vi en helt ny situation. Med den uklare melding fra den tyske trafikminister bør vi skrotte nybygningsløsningen her og nu, så vi kan spare de 180 millioner kroner, siger Walther Christophersen og lægger dermed op til, at trængslen på de sjællandske jernbaneskinner løses med et femte spor mellem Hvidovre og Høje Taastrup.


Nyhedsoverblik