Tidsplanen for Femern-broen skrider

Det kan blive nødvendigt at udskyde åbningen af den faste forbindelse over Femern Bælt fra 2018 til 2019.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det fremgår af et svar til Ingeniøren fra administrerende direktør Leo Larsen, Femern Bælt A/S, der projekterer og planlægger forbindelsen for den danske stat.

Ingeniøren har bedt Leo Larsen om at kommentere sandsynligheden for forskellige åbningsdatoer og -år, samt hvad det vil kræve at leve op til politikernes løfte om, at forbindelsen skal stå færdig i 2018.
Det skal ses i lyset af de krav, som de tyske myndigheder stiller til projekteringen af forbindelsen. De har fordyret projekteringen med 671 millioner kroner, hvilket svarer til 50 procent. Desuden ratificerede tyskerne traktaten senere, end det var forudsat i den tidsplan, som hidtil har været gældende.

Bestræber sig på at indhente forsinkelsen
Den socialdemokratiske trafikordfører Magnus Heunicke fastslår, at forligspartierne - alle undtagen Enhedslisten - intet har fået at vide om en ny tidsplan for Femern-forbindelsen.
»Vi ved godt, at der var en forsinkelse i ratificeringen. Hvis der nu kommer en forsinkelse i åbningsdatoen, som svarer præcis til længden af den politiske proces i Tyskland, så er det noget, som vi må acceptere,« siger Magnus Heunicke til Ingeniøren.
»Men det er vigtigt at sende signal om, at det ikke er noget, som vi bare tolererer. Vi skal virkeligt bestræbe sig på at indhente forsinkelsen,« tilføjer han.

Magnus Heunicke henviser til, at et halvt års forsinkelse kan synes ubetydelig for den almindelige dansker, men forsinkelser er altafgørende for forbindelsens økonomi. Forbindelsen skal betales af bilister og tog, og de lægger af gode grunde ikke en krone i kassen, før vej og jernbane er åbnet.

 


Nyhedsoverblik