Stor interesse for entrepriser på Femern-jernbane

Entreprenører fra ni forskellige lande er med i konkurrencen om de kæmpeentrepriser, der skal gøre jernbanen mellem Ringsted og Rødby klar til åbning af Femern.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Der er knivskarp konkurrence mellem danske og udenlandske entreprenører om opgaverne med at gøre jernbanen mellem Ringsted og Rødby klar til at køre højhastighedstog, når den faste forbindelse til Femern åbner i 2021, skriver Licitationen - Byggeriets Dagblad.

Der er entreprenører fra otte forskellige lande ud over Danmark med i konkurrencen om fire kæmpeentrepriser, som Banedanmark hidtil har prækvalificeret til.

Både kendte navne og overraskelser

Anlægschef Klaus S. Jørgensen fra Banedanmark er meget tilfreds med interessen og den "gode blanding" af danske og udenlandske entreprenører og entreprenørkonsortier til de store entrepriser.

- Der er en række kendte navne imellem, men også enkelte overraskelser som eksempelvis en polsk entreprenør på den store jordentreprise, siger han.

Der er tale om Tracka PRKil, der er prækvalificeret sammen med østrigske Habau og spanske Obrascon Huarte samt M.J. Eriksson A/S og et konsortium bestående af Arkil-Barslund.

Der er samlet tale om arbejde til cirka en milliard kroner, som er opdelt i tre entreprisepakker.


Nyhedsoverblik