Sådan skal Femern-tunnelen bygges

Verdens længste sænketunnel bliver et byggeprojekt af de større. Se her hvordan det kommer til at foregå.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Flere tusind mand skal på 6 år lave verdens længste sænketunnel med flere millioner tons beton. Omfanget af Femern Bælt-projektet er voldsomt, og det samme er byggeriet.

- Det her er så stort, at man ikke lige gør sig tanker om det. Vi bruger to en halv gang så meget beton, som vi brugte på hele Øresunds-forbindelsen – det giver lidt en ide om, hvor stort det rent faktisk er, siger Steen Lykke, der er teknisk direktør hos Femern A/S, der er bygherre.

Dermed er han også manden, der har ansvaret for selve byggefasen, og det er ikke første gang, han står i spidsen for et kæmpe byggeri. For han var også med på Øresund, der var verdens længste sænketunnel, og senere har han også været med på verdens dybeste i Istanbul.

- Det her bliver så min tredje verdensrekord, og det kunne være sjovt at være med til. Femern bliver fire en halv gang så lang. Det er meget, meget spændene. Jeg plejer at sige, at når man først har været med til de her store projekter, så bliver man bidt af en bacille, og man vil bare være med til flere.

Du kan herunder se Femern A/S egen visualisering af, hvordan byggeriet kommer til at foregå. Femern A/S, der er ejet af den danske stat, har dog lagt op til, at de store konsortier, der skal bygge tunnelen, meget gerne må komme med forslag.

-Filmen viser detaljer, men der kan jo være gode ideer, som får den til at se lidt anderledes ud. For vi vil jo gerne have mest for pengene, siger Steen Lykke.

Se animationen af byggeriet herunder.

Og her kan du læse lidt fakta om Femern.

 

[cke_placeholder_file:{"type":"video","id":"122006","title":"","caption":"%C2%A0","alignment":"full"}]

 


Nyhedsoverblik