Region Sjælland samarbejder med tyskerne om arbejdspladser

​Regionen og Schleswig-Holstein vil samarbejde om erhvervsudvikling, pendling, sundhed og kultur for at høste gevinsten af den nye Femern-forbindelse.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Femern-forbindelsen kommer til at betyde vækst og arbejdspladser i Danmark og Tyskland. Både når den faste forbindelse under Femern Bælt skal opføres, og når tunnelen står klar.

Men for at udnytte mulighederne bedst muligt er Region Sjælland og den tyske delstat Schleswig-Holstein gået sammen om et forpligtigende samarbejde med fokus på erhvervsudvikling, pendling, sundhed og kultur. 

- Vi har gennem mange år haft et godt samarbejde med Schleswig-Holstein på blandt andet områder som vækst, kultur og infrastruktur. Erfaringerne fra andre store infrastrukturprojekter viser, at det er en god idé at skubbe udviklingen i den rigtige retning allerede før regioner bindes sammen af ny infrastruktur, udtaler regionsrådsformand Jens Stenbæk (V) i en pressemeddelelse.

Virksomheder skal kende mulige partnere  

Regionsrådsformanden lægger blandt andet vægt på, at det skal være nemt at skabe samarbejde i mellem virksomhederne på dansk og tysk side af Femern Bælt.  

- Virksomhederne på de respektive sider af Femern Bælt skal kende marked, kunder og potentielle samarbejdspartnere på den anden side af bæltet. Et godt eksempel er bioøkonomiområdet. Her har vi på både dansk og tysk side ønsker om at udvikle innovative produkter og produktionsprocesser, som kan skabe vækst og arbejdspladser i vores virksomheder, siger Jens Stenbæk. 

Aftalen vil blive fulgt op af toårige handlingsplaner, hvor Schleswig-Holstein og Region Sjælland aftaler, hvilke konkrete aktiviteter, man vil udføre. 

Der blev lukket ned for al trafik på Brovejen i Nykøbing Falster, da Banedanmark i april sidste år løftede nye broelementer på plads over strækningen. 13 præfabrikerede broelemnter på op mod 18 meters længde og en vægt omkring de 30 tons blev hejst på plads. Arbejdet med opførslen af den nye bro er en del af opgraderingen af Ringsted-Femern banen.

Nyhedsoverblik