Modstand mod bro

Den tyske regering bør sige klart nej til en bro mellem Lolland og nordtyskland. Det mener Danmarks Naturfredningsforening og en tysk miljøorganisation. Tirsdag mødes den danske transportminister med sin tyske kollega for at tale om en bro.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

En bro fører til mere bil- og lastbiltrafik. Derfor mener Danmarks Naturfredningsforening, at en Femern-bro er en rigtig dårlig ide.

I forvejen har man i EU svært ved at få CO2-udslippet ned, og så er en bro for biler og lastbiler den helt forkerte vej at gå, siger Gunvor Bennekou, direktør i Danmarks Naturfredningsforening.

Derfor har organisationen skrevet til den tyske kansler Angela Merkel og opfordret hende til at skrotte projektet.

Den danske transportminister Flemming Hansen mødes tirsdag med sin tyske kollega. Det sker i håb om at tyskerne snart vil være med til at bygge en bro.

Danmarks Naturfredningsforening mener istedet, at man bør modernisere færgerne, så de bliver mere miljøvenlige.

Desuden tror man ikke på, at en bro vil føre til mere vækst på Lolland:

- Jeg tror ikke, at broen over Storebælt har ført til øget udvikling i Korsør og Nyborg. Og det samme tror jeg vil ske på Lolland, siger Gunvor Bennekou.


Nyhedsoverblik