Før første spadestik: Pris på Femern runder 4,5 milliarder

Forbindelsen under Femernbælt har kostet milliarder, allerede før den første spade er stukket i jorden.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Ni år efter at Folketinget sagde god for konstruktionen af en fast forbindelse mellem Tyskland og Danmark under Femern Bælt, er starten på opførslen fortsat to-tre år væk.

Udgifterne til forberedelsen af projektet har rundet i 4,5 milliarder kroner. Det fremgår af det seneste regnskab for Femern A/S, der er offentliggjort i starten af maj.

- Det er Danmarkshistoriens største anlægsprojekt, vi er ved at gennemføre. Og det kræver store mængder forberedelse, siger viceprojektdirektør i Femern A/S Ajs Dam.

Det har ikke bare krævet store udgifter til den faktiske planlægning af, hvordan den kommende forbindelse skal bygges. Men også udgifter til en lang række ting, der juridisk skal være på plads, inden projektet kan startes.

Omfattende ansøgning trækker ud

En af de helt store omkostninger har været en omfattende undersøgelse af konsekvenserne for miljøet.

- Det er først fysiske undersøgelser og så analyse på alle de områder, der er berørt. Undersøgelser af effekterne for fugle, fisk, vandgennemstrømning, marsvin, sæler og så videre, siger Ajs Dam. 

Femern-tunnelen
Læs også
Stemningen er vendt: Stor tilslutning til Femern-tunnel
Femern-tunnelen
Læs også
Stemningen er vendt: Stor tilslutning til Femern-tunnel

Dertil kommer betalinger for miljøkompensation, ekspropriering af huse og ejendomme, arkæologiske udgravninger og over 300 millioner kroner for at holde på entreprenører, fordi projektet blev udskudt.

En omfattende ansøgning om en tysk miljøgodkendelse trækker også tænder ud.

Fik 12.600 klager fra tyske myndigheder

Femern A/S fik 12.600 klager fra tyske myndigheder, borgere og organisationer, der alle skal svares.

Det er en af de faktorer, der har gjort hele projektet dyrere end forventet ved opstart.

- Sådan er deres regler nu engang, men det har øget omfanget af vores arbejde.

- Samtidigt gør kritikerne alt, hvad de kan for at forsinke og fordyre projektet godt støttet af Scandlines, siger Ajs Dam. 

Femern-tunnelen
Læs også
Femern-forsinkelser koster boligsælgere på Lolland dyrt
Femern-tunnelen
Læs også
Femern-forsinkelser koster boligsælgere på Lolland dyrt

- Men nu er vi i slutningen af processen, så langt de fleste af de her forberedende udgifter er afholdt nu.

Forventer tysk godkendelse i 2018

Femern A/S venter, at der kommer en tysk godkendelse i sommeren 2018, og at byggeriet kan starte i 2020 med åbning i 2028.

Ifølge Ajs Dam ser man ingen risiko for, at tyskerne siger nej og at projektet, der er garanteret af staten, men skal tjenes hjem fra trafikken, ender med at have kastet 4,5 milliarder kroner ud til ingenting.

- Vi har et godt samarbejde med myndighederne, så jeg er ikke i tvivl om, at projektet bliver godkendt, siger han.

Samlet er Femern-tunnelen budgetteret til at koste 52,6 milliarder kroner. 

I Tyskland er der stod modstand mod den kommende forbindelse mellem Danmark og Tyskland.

Nyhedsoverblik