Finansieringen af Femern-forbindelsen risikerer at komme under pres

Finansieringen af danmarkshistoriens største anlægsprojekt mellem Lolland og Femern risikerer at komme under pres.

Tema: Femern-forbindelsen
uniE095 Mere om tema
Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Finansieringen af danmarkshistoriens største anlægsprojekt risikerer at komme under pres på grund af en højaktuel EU-sag om statsstøtte.

Det skriver Finans.dk.

Ifølge Transportministeriet er det ikke usandsynligt, at Femern-projektet på torsdag i næste uge får annulleret de statsgarantier, der fungerer som finansielt sikkerhedsnet under tunnelprojektet mellem Lolland og Femern til 53 milliarder kroner.

Artiklen fortsætter under billedet.

Rødby Anlægsbudgettet for Femern-forbindelsen er på 52,6 milliarder kroner i 2015-priser i anlægsloven.
Rødby Anlægsbudgettet for Femern-forbindelsen er på 52,6 milliarder kroner i 2015-priser i anlægsloven.
Foto: Femern A/S

Kan optage lån til ultralave renter

Femern-selskabet har brug for statsgarantierne for at kunne optage lån til ultralave renter.

Statsgarantierne er for længst blevet godkendt af EU-Kommissionen, og indtil for nylig havde de færreste forestillet sig, at den model kunne blive truet.

FEMERN-TUNNELEN

Men det har ændret sig, efter at EU-Retten i september annullerede statsstøtten til Øresundsforbindelsen, skriver Finans.dk.

EU-Retten kritiserede blandt andet EU-Kommissionen for ikke have undersøgt forholdene omkring statsstøtten ordentligt, før man gav en godkendelse.