Femernforbindelsen bliver udskudt. Og den vil tidligst være klar til at åbne i 2028.
Det var en af konklussionerne på et møde mellem trafikordførerne fra de syv partier i forligskredsen torsdag.
For selvom økonomien i broen holder, så er man nødt til at justere på projektet lyder vuderingen fra transportminister Hans Christian Schmidt (V).
- Vi forlænger byggetiden, og der er noget teknisk i det, der gør, at det bliver billigere, siger transportministeren til TV ØST.
Han understreger, at en endelig beslutning i sagen først bliver truffet til marts, men at alle anbefalinger peger på, at projektets åbning udskydes - måske helt indtil 2030.
Også elektrificeringen af jernbanenettet vil blive udskudt, ligesom Storstrømsbroen måske kan blive påvirket.
Ekstra penge til projektet
På mødet torsdag blev der sat ekstra penge af til uforudsete udgifter på projektet.
Og det gør trafikordførerne trygge.
- Jeg er blevet lidt mere beroliget i forhold til økonomien, siger Kim Christiansen, transportordfører fra DF.
- Prisen er faldet med syv milliarder kroner, og så har vi lagt fire milliarder mere i reserverne. Så det ser ganske fornuftigt ud, lyder ordførerens opsummering.
36 års tilbagebetalingstid
Socialdemokraternes transportordfører Magnus Heunicke er enig i, at økonomien ser ud til at holde.
- Men vi kommer til at vente nogle år med at få sat spaden i jorden, siger han.
Med en tilbagebetalingstid på 36 år mener Heunicke, at man er på den sikre side.
- Tunnelen skal jo holde i langt over 100 år, pointerer han.
/ritzau/ + TV ØST