Femern-stibroen over motorvejen ved Rødbyhavn hejses nu på plads. Arbejdet sker i to omgange, og første halvdel blev lagt onsdag, men da den anden halvdel af broen er strandet i Hamborg, bliver den først hejst ned og fastgjort torsdag morgen klokken 07.30.
Opgaven med at levere stibroerne har en værdi af knap 12 millioner kroner, og det var Zacho Lind A/S fra Ishøj, der vandt opgaven i sin tid.
Broerne skal give plads til at både entreprenører og borgere på cykel og til fods kan komme til og fra og rundt om anlægsområdet og tunnelelementfabrikken, skriver Femern A/S i en pressemeddelelse.
50 meter lange og af træ
Stibroerne skal udføres med en overfladebehandlet stålunderbygning på borede betonfundamenter, mens hele overbygningen skal udføres i træ. Broen over motorvejen vil have en længde på cirka 50 meter, og broen over baneterrænet vil have en længde på cirka 150 meter. Begge bliver cirka 3,5 meter brede.
Oprindeligt var planen, at entreprenøren valgfrit kunne vælge at opføre broen i træ eller glasfiber, men myndighederne fandt i sidste ende glasfiberløsningen for let set ud fra et totalsikkerhedsmæssigt synspunkt. Derfor blev det besluttet, at broerne skulle udføres i træ, som både sikkerhedsmæssigt, økonomisk og i sit udtryk er den bedste løsning.