Femern-tunnel på gyngende grund

Femern A/S har pyntet på tallene, da de præsenterede økonomien for en tunnelforbindelse. Det mener i hvert fald et medlem af det tyske parlament.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det er den tyske revisor Bettina Hagedorn, der kommer med den alvorlige anklage. Det skriver Ingeniøren.

Blandt andet påpeger hun, at trafikprognoserne for tunnemforbindelsen er overdrevne.

- Det er ikke seriøst, når Femern A/S kalkulerer med 10.800 afgiftsbetalende køretøjer pr. døgn. Det er dobbelt så mange, som Scandlines sender af sted, nemlig 5.500 køretøjer dagligt, siger Bettina Hagedorn til Ingeniøren.

Femern A/S svarer således på kritikken.

- Erfaringen fra Storebæltsforbindelsen og Øresundsforbindelsen er, at den økonomiske aktivitet på tværs af bælterne stiger, når tilgængeligheden øges og rejsetiden formindskes. Ti år efter åbningen ligger både Øresund og Storebælt væsentligt over de oprindelige trafikprognoser, siger Ajs Dam, kommunkationsdirektør i Femern A/S til Ingeniøren.

Desuden påpeger Ajs Dam, at bortset fra under krisen 2008-2010, så den faktiske trafik ligget over prognosen. Han antager 10.800 køretøjer pr. døgn som en forsigtig vurdering.

En virksomhed havde gået konkurs

I sin kritik forklarer Bettina Hagedorn, at hvis en virksomhed kalkulerede på samme måde, var den gået konkurs. Hun undrer sig over, at prisen på tunnellen faldt fra 41 til 37,9 milliarder kroner. Og broløsningen var oprindelgit billigere end tunnelløsningen, men da tunnelforbindelsen skulle præsenteres, var prisen på en bro pludselig steget med 5,7 milliarder kroner til i alt 38,5 milliarder kroner.


Nyhedsoverblik