Femern-tunnel bekymrer danske trafik-eksperter

To danske trafikeksperter siger til tysk fjernsyn, at den kommende faste Femern-forbindelse efter deres opfattelse risikerer at blive en økonomisk katastrofe.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Femern-forbindelsen har siden starten været mødt af stor modstand fra tysk side og vækker efterhånden også mere og mere bekymring i Danmark. Det skriver Flensborg Avis.

Senest advarer de to trafikeksperter, Knud Erik Andersen og Per Homann Jespersen, om, at den planlagte 19 kilometer lange tunnel mellem Rødby på Lolland og Puttgarden på Femern kan få alvorlige negative konsekvenser.

Læs også: Femern-forbindelsen

- Hvis ikke hele trafikken skifter til tunnelen, så bliver Femer-Bælt-forbindelsen en økonomisk fiasko, siger Knud Erik Andersen fra Taastrup i tv-udsendelsen Schleswig-Holstein Magazin på NDR.

Civilingeniøren var indtil sin pensionering blandt andet vej- og trafikchef i Vejdirektoratet, og han har derudover arbejdet med de faste forbindelser over Storebælt og Øresund, skriver Flensborg Avis.

- Det helt store problem er økonomien. Det er blevet meldt ud, at det alene er brugerne, som kommer til at betale regningen, sagde Knud Erik Andersen, som ikke mener, at den melding holder i længden, og at tunnelen næppe er tjent ind i løbet af 39 år, som det danske transportministerium anslår.

Knud Erik Andersen påpeger og kritiserer, at beregningerne omkring antallet af brugere blev foretaget med tal fra Øresundsforbindelsen mellem København og Malmø, selv om der lever langt flere mennesker i dette område end i nærheden af den planlagte Femer-forbindelse. Derfor tvivler han på prognoserne, der forudser, at trafikken igennem tunnelen vil vokse med 1,7 procent hvert år.

I sidste ende vil det dermed blive de danske skatteydere, som kommer til at betale regningen, frygter Knud Erik Andersen.

Tunnelen skal ifølge planerne stå klar om syv år, og trafikeksperten håber på, at nye tal og beregninger vil få gang i diskussionerne.

- Skal der ændres i den, må den komme fra tysk side, fordi det politiske system i Danmark blokerer for enhver ændring, siger Knud Erik Andersen, der ikke står alene med sine bekymringer.

- Havde regeringen ikke gjort det, så havde jeg altså ikke sat min personlige formue i denne tunnel, siger trafikekspert Per Homann Jespersen fra Roskilde Universitet til NDR.

 

 


Nyhedsoverblik