Femern-forbindelsen tager i dag et historisk skridt

Onsdag præsenterer transportminister Magnus Heunicke den nye anlægslov, og det anses som en milepæl i forhold til etableringen af Femern Bælt-forbindelsen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Dagen i dag er en historisk mærkedag for den faste Femern-forbindelse.

I dag fremlægger transportminister Magnus Heunicke anlægsloven i folketinget efter han fornylig var på besøg hos den tyske trafikminister og fik bekræftet, at tyskerne stadig går ind for forbindelsen.

Det er et historisk skridt i den rigtige retning, mener Stig Rømer Winther, der er direktør i Femern Bælt Development.

- Når transportministeren fremlægger loven, så er det en af de store milepæle vi har ventet på i otte år. Nu kan vi for alvor se, at det skrider frem i projektet. Og dermed lægger vi også retning for tyskerne ved at sige, at det her er noget Danmark mener meget alvorligt, siger han til P4 Sjælland.

Men det er ikke alle der er lige begejstrede for den fremtidige forbindelse.

På den tyske side af Femernbælt forventes landanlæggene at bliver 10 milliarder kroner dyrere end forventet, og det har bragt forbindelsen i stormvejr syd for grænsen.

Men på trods af utilfredsheden på den tyske side, tror Stig Rømer Winther ikke, at den tyske kritik vil betyde det store for forbindelsen.

- Der er investeret så mange penge i Femernforbindelsen nu og lavet så dybtgående analyser af den, at den ikke vil kunne rulles tilbage. Der er selvfølgelig en teoretisk mulighed for at det sker, men den tror jeg ikke på, siger han.

Budgetoverskridelserne har fået den tyske rigsrevision til at opfordre transportminister Alexander Dobrindt (CSU) til at genforhandle hele Femern-aftalen med den danske transportminister Magnus Heunicke.

Men der er ingen grund til at frygte, at det vil spænde ben for forbindelsen, mener politisk kommentator, og tidligere redaktør for avisen Der Nordschleswiger, Siegfried Matlock.

- Det lyder umiddelbart dramatisk i danske ører. Men den tyske rigsrevision har ikke den samme magt som den danske, og kan ikke komme med påbud eller sanktioner. De to transportministre har mødtes og er principielt enige om, at Femernforbindelsen skal komme, siger han til P4 Sjælland.


Nyhedsoverblik