Femern-forbindelsen bliver en god forretning

En ny analyse viser, at Femern-tunnelen bliver en god forretning for Danmark og resten af Europa. Dog ikke helt så god som Storebæltsforbindelsen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det kommer til at betale sig økonomisk, at Danmark bliver forbundet til Tyskland via Femern-forbindelsen. Det skriver Berlingske.

En ny analyse fra konsulentfirmaet Incentive bestilt af Transportministeriet viser, at Femern-forbindelsen kommer til at give et afkast til Danmark på 5,4 procent. Det er dog slet ikke i nærheden af Storebæltsbroens 14 procent, men nok til, at statens krav på et afkast på mere end fire procent nås, og projektet altså er en god forretning.

Afkastet på de 5,4 procent svarer ifølge analysen til 28 milliarder kroner over 50 år. Forventningen er, at prisen for en overfart lægger sig op ad færgepriserne og lander på 484 kroner for en personbil.


Nyhedsoverblik