Fem byer kæmper om byggefest

Den faste forbindelse til Tyskland bliver en tunnel, og det udløser flere danske job end en bro. Kun fem danske byer er tilbage i kapløbet om de enorme elementfabrikker.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Den 18 kilometer lange tunnel skal bestå af næsten 90 elementer, de fleste på 217 x 40 meter og en vægt på hele 75.000 ton, så her ligger en stor del af de skønnede 45.000 mandeår under anlægsarbejdet frem til 2020. Det skriver ErhvervsBladet torsdag.

 

- Vi skal bruge otte produktionslinjer, og det vil være hensigtsmæssigt at fordele dem på flere produktionssteder, siger Peter Lundhus, teknisk direktør i statsselskabet Femern A/S, til ErhvervsBladet.

Mange havnebyer meldte deres interesse, men som i et andet X Factor-show har finalen færre deltagere, nemlig »et par stykker« i både Polen og Tyskland samt en håndfuld herhjemme.

- Mulighederne er Lindø på Fyn, Spodsbjerg på Sydlangeland, Stigsnæs ved Skælskør, Kalundborg, der fremstillede elementer til Storebælt, og så Rødby. Vi udvælger tre-fire mulige steder inden sommerferien, og så må entreprenørerne træffe den endelige afgørelse, siger Peter Lundhus.

Produktionsstederne fordrer et kæmpe areal og en havnedybde på mindst ti meter. Elementerne med en længde svarende til to fodboldbaner bliver aflukket med skot i hver ende og skal flyde hen til anlægszonen - af hensyn til vejrudsigten skal det helst ske inden for et døgn.

 


Nyhedsoverblik