EU-Domstolen skrotter godkendelse af Femern-finansiering

EU har været for hurtig til at give grønt lys til finansieringen af Femern-forbindelsen. Det påvirker dog ikke tidsplanen, siger Magnus Heunicke (S).

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

EU-Kommissionen har været for hurtig til at give grønt lys til finansieringen af Femern-forbindelsen.

Det slår EU-Domstolen torsdag fast.

Derfor skal EU-Kommissionen lave en ny godkendelse. Blandt andet hedder det, at kommissionen ikke kunne have erklæret de omhandlede statsgarantier forenelige med det indre marked uden at kende betingelserne for anvendelsen af disse.

quote Tidsplanen er blevet udsat rigeligt

Magnus Heunicke (S), medlem af Transportudvalget

- Kommissionen har således begået en retlig fejl og udøvet et åbenbart urigtigt skøn, skriver domstolen ifølge Ritzau.

Men det kommer ikke til at forsinke byggeriet, vurderer Magnus Heunicke (S), der er medlem af Transportudvalget.

- Målet er, at det ingen betydning får for tidsplanen. Jeg har været i dialog med Femern A/S før den her afgørelse, og de er klar til at håndtere en afgørelse. De har meddelt Forligskredsen, at de er klar til at håndtere den her situation. Tidsplanen er blevet udsat rigeligt, siger Magnus Heunicke.

EU-Kommissionen skal godkende en finansiering på ny

I forbindelse med byggeriet af Femern-forbindelsen, låner Femern A/S mange penge af staten, som senere skal betales tilbage.

Det er en statsgaranti med en lav rente, hvor staten Danmark garanterer for lånet, ligesom det er set med byggeriet af Storebæltsbroen og Øresundsbroen. Men den danske garantimodel, mener rederiet Scandlines A/S er ulovlig. Derfor har rederiet rejst sagen mod EU-Kommissionen.

femern2.jpg
Læs også
Finansieringen af Femern-forbindelsen risikerer at komme under pres
femern2.jpg
Læs også
Finansieringen af Femern-forbindelsen risikerer at komme under pres

EU-domstolen har torsdag besluttet at annullere kommissionens godkendelse af finansieringen, der ikke er undersøgt tilstrækkeligt. Derfor skal EU-Kommissionen nu lave en ny godkendelse.

- Vi har en interesse i, at det sker hurtigst muligt. Det er EU selv, der vurderer sagsbehandlingen. Det havde været klart at foretrække, hvis der var kommet et andet udfald. Jeg vil ikke lægge skjul på, at det her er en udfordring, siger Magnus Heunicke.

Magnus Heunicke: Det er jo ikke første bump på vejen

Forligskredsen skal mødes tirsdag i næste uge og drøfte, hvad man kan gøre for at fremskynde processen.

- Det er jo ikke det første bump på vejen, vi har haft i det her projekt, så det skal vi nok få løst. Men det er klart, at jo flere problemer, der er, jo mere arbejde kræver det, siger Magnus Heunicke.

quote Det vil ikke rokke ved, at det er muligt at gå videre med den danske model, som vi kender fra Storebælt og Øresund

Magnus Heunicke (S), medlem af Transportudvalget

Han forventer, er nogle modstandere af Femern A/S vil antage, at EU-domstolen har vurderet, at hele modellen er ulovlig.

- Det ville være en grov overdrivelse, som kun tjener nogle interesser i forhold til at sætte grus i maskineriet på Femern. Det er samme model, vi har bygget Storebælt og Øresund på, og de er jo ikke ulovlige. Det er en intern EU-proces, som skal gå om, og det kan jo tage noget tid i EU at få til at falde på plads, siger Magnus Heunicke.

Artiklen fortsætter under billedet.

Rødby Anlægsbudgettet for Femern-forbindelsen er på 52,6 milliarder kroner i 2015-priser i anlægsloven.
Rødby Anlægsbudgettet for Femern-forbindelsen er på 52,6 milliarder kroner i 2015-priser i anlægsloven. Foto: Femern A/S

Han betvivler dog ikke selve finansieringsmodellen med den danske garantistøtte:

- Min analyse er, at det ikke rokker ved, at det er muligt at gå videre med den danske model, som vi kender fra Storebælt og Øresund. Det handler alene om, hvordan EU har behandlet processen. Det er ikke modellen, der er underkendt, det er EU’s godkendelsesproces, der har foregået for hurtigt, siger Magnus Heunicke.

Det ærgrer ham dog, at Femern-forbindelsen atter møder modstand.

- Det er altid ærgerligt, hver gang der er negative historie om Femern. Det er hverken første eller sidste gang, siger Magnus Heunicke.

 


Nyhedsoverblik