Danske Femern-projekter udskydes med minimum et år

En del følgeprojekter til Femern-forbindelsen bliver nu udskudt i mere end et år.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Forsinkelsen af Femern-forbindelsens tyske anlæg med minimum tre år, betyder også forsinkelser af en række danske anlægsprojekter, der skal opgradere og elektrificere jernbanen mellem Ringsted og Holeby, skriver Licitationen - Byggeriets Dagblad.

 

Transportministeriet og Banedanmark har netop aftalt, at kontraktunderskrivelsen på seks store bane- og brokontrakter udskydes, indtil man kender den ny tidsplan.

 

- I første omgang arbejder vi efter en tidsplan, hvor projekterne skubbes med minimum et år, siger Jens Ole Kaslund, projektdirektør i Banedanmark med ansvar for Ringsted-Femern jernbanen.

 

Baggrunden for forsinkelserne er, at de tyske myndigheder har besluttet at anlægge en helt ny jernbane på 55 af de 90 km på strækningen mellem Puttgarden og Lübeck. Det betyder, at jernbanen på tysk side først er opgraderet og elektrificeret tidligst i 2024.

 

Forsinkelserne modtages med lige dele forståelse og ærgrelse hos de danske entreprenører, at Banedanmark trækker lidt i bremsen og udskyder en række store arbejder på jernbanen mellem Ringsted og Rødby.

 

- Vi har forståelse for, at politikerne er nødt til at koordinere tingene, når der nu er udsigt til en væsentlig forsinkelse af landanlæggene på tysk side, men det gør det ikke mindre ærgerligt, siger adm. direktør i entreprenørvirksomheden Arkil A/S, Jesper Arkil, der er formand for Vejbygningssektionen i Dansk Byggeri og bestyrelsesmedlem i Danske Anlægsentreprenører.

 

I første omgang betyder usikkerheden om den tyske tidsplan, at kontraktunderskrivelse på en kæmpeentreprise med nyanlæg og udvidelse af 66 broer på strækningen mellem Ringsted og Holeby udskydes. Planen var, at entreprenøren skulle være udpeget i denne måned. Nu skubbes kontraktunderskrivelsen til slutningen af 2015 eller begyndelsen af 2016.

 

Også de øvrige fem store udbud udsættes. Det drejer sig om jordarbejde, sporarbejde, en ny bro over Masnedsund, en udvidelse af Guldborgsundbroen samt uddybning af sejlrenden ved Masnedø.

 


Nyhedsoverblik