33 milliarder for Femern-bro betalt på 23 år

Ny analyse forudser, at det vil tage 23 år at betale de 33 milliarder kroner, som opførelsen af Femern-broen koster.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Økonomien i en fast forbindelse over Femern Bælt er stærkere end hidtil antaget.

En ny analyse regner sig frem til, at kyst til kystforbindelsen er betalt tilbage 23 år efter den forventede åbning i 2018. Det vil sige i 2041. Beregninger fra 2004 konkluderede, at regningen først var betalt i 2043.

"Jeg glæder mig over, at den nyeste finansielle analyse viser, at Femern Bælt-forbindelsen er et endnu stærkere økonomisk projekt, end de hidtidige analyser har vist", siger transportminister Lars Barfoed (K).

Efter de nuværende planer skal landanlæg på den danske side, hvilket indebærer jernbanen fra Ringsted til Rødby og visse forbedringer i veje, også betales via broafgiften. Der ligger cirka otte milliarder kroner til den samlede regning og betyder, at broen er betalt tilbage efter 26 år, mens landanlæggene er betalt tilbage efter 30 år.

I forhold til analysen fra 2004 bliver tilbagebetalingstiden for kyst til kystforbindelsen forkortet med to år. Det betyder, at udbygningen af de danske landanlæg kan finansieres med afkast fra kyst til kystforbindelsen stort set uden at forlænge forbindelsens tilbagebetalingstid. Det er værd at pointere, at brugerbetalingen over den faste forbindelse finansierer både kyst til kystforbindelsen samt de store investeringer i danske landanlæg.

"Dermed holdes finansieringen af Femern Bælt-forbindelsen helt ude af statsbudgettet", siger Lars Barfoed.


Nyhedsoverblik