- Det er en katastrofe, at vi bliver nedprioriteret endnu en gang.
Direktør Jan Stysiek fra entreprenørvirksomheden CC Brun Enterprise er irriteret og klar i mælet, når han skal sætte ord på det faktum, at regeringen i dens finanslovsudspil for 2021 ikke har sat penge af til en motorvej mellem Rønnede og Næstved.
Den 15 kilometer lange strækning mellem de sydsjællandske byer har været på det politiske tegnebræt siden 2017 og var en del af den foregående regerings trafikplan med planlagt første arbejdsår i 2024. Der blev afsat 1,5 milliarder kroner til byggeriet, og indtil nu er der lavet en undersøgelse af miljøpåvirkningen, linjeføring og gennemført ekspropriering.
Men der mangler fortsat over en milliard kroner til strækningen, der er tiltænkt at skulle aflaste trafikken på landevejsruten 54, som især i morgen- og eftermiddagstimerne er tætpakket med biler og lastbiler.
I dag er det svært at se, at pengene skulle blive kastet mod Sydsjælland. For i forbindelse med den nye socialdemokratiske regerings dannelse smed transportmininister Benny Engelbrecht den tidligere trafikplan og fordelingen af de 112 milliarder kroner, der skulle bruges på infrastruktur frem mod 2030, til side. I stedet skulle alt genforhandles.
- Mit udgangspunkt er et blankt kanvas – et blankt stykke papir, sagde ministeren i et interview med Jyllands-Posten i juli 2019.
Kø og kø og kø
Som tingene ser ud nu, ligner det altså endnu en med Jan Stysieks ord nedprioritering af motorvejen. CC Brun Enterprise har hovedkontor i Herlufmagle lidt udenfor Næstved, men arbejder primært i københavnsområdet. Tilbage i januar var den en af 13 virksomheder, der sendte et brev til transportministeren og krævede handling og stop for tom snak.
Beliggenheden betyder, at CC Brun Enterprises biler dagligt må ud på rute 54 for at ramme Sydmotorvejen og fra den kører på E20 motorvejen mod København. En tur, der trækker tænder ud for de ansatte bag rattet.
- De begynder og slutter dagene med kø, og vi har oplevet, at medarbejdere er stoppet hos os, siger han.
Artiklen fortsætter under billedet.
Hos Næstved Erhvervsforening håber man, at milliarden dukker op. For et fravær af motorvej er lig med et fravær af virksomheder, lyder konklusionen. Erhvervsforeningen har allerede oplevet, at flere er flyttet til Ringsted på grund af logistiske udfordringer.
- Jeg kan selvfølgelig ikke sige navne, men jeg har snakket med flere virksomheder, som har sagt til mig, at de strategimæssigt planlægger at flytte ud af kommunen, siger formand Torben Johansen.
Grafik: Nick Abildgaard
Mere asfalt, tak
Det er ikke kun i Næstved, man vil have en bedre infrastruktur. I Kalundborg blev første fase af Kalundborgmotorvejen indviet i 2013, og for et år siden åbnedes fase to.
Men tredje og fjerde fase mangler stadig finansiering, hvilket betyder, at bilisterne i dag må køre de sidste 30 kilometer ind mod Kalundborg på landevej.
Borgmester Martin Damm (V) havde gerne set, at regeringen i sit finanslovsudspil havde afsat penge til ekstra asfalt.
- Vi går utålmodigt og tripper, fordi vi har virksomheder, der vil lave store investeringer i Kalundborg, men de skeler jo også til, om der kommer den lovede motorvej, som har været lovet i mange år. Så vi kan næsten ikke vente længere, fordi udviklingen ruller jo, siger han.
Støj har helbredsmæssige konsekvenser
Tilbage i Næstved er det ikke kun de erhvervsdrivende, der sukker efter en motorvej. De, der bor langs den trafikere rute 54, har efterhånden også fået nok. En af dem, Lis Nors, mener, støjen har mærkbare konsekvenser.
- Det har helbredsmæssige konsekvenser for folk, der bor langs vejen, at blive udsat for den her støj. Så jeg tænker, man snart skal til at prioritere dem, der bor langs vejen - enten med støjværn eller med at få den motorvej op at stå, siger Lis Nors.
Artiklen fortsætter under billedet.
Udover at køre i kø det meste af dagen har CC Brun Entreprise også oplevet den konsekvens, at de ansatte må møde tidligere ind på kontoret i Herlufmagle for at nå ud til byggepladserne i København, før morgentrafikken skaber trafikpropper.
- Fra at vi køre fra Næstved ved 5.30-tiden, så kører man nu klokken 4.30 og nogle gange 4.15 - bare for at kunne møde i København klokken 06, siger Jan Stysiek, der vil lægge pres på transportministeren for at få motorvejen med på finansloven - allerede i 2021.