Taxachauffører: Flextrafik sløser med skattekronerne

Taxachauffører kritiserer nu flextrafik-ordningen for at sløse med skattekronerne. Flere chauffører har oplevet at blive sendt på ture flere hundrede kilometer væk.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

På taxacentralen i Næstved er det ikke usædvanligt, at taxachauffør Ole Kristensen bliver sendt ud på lange ture med flextrafik.

- Vi ka godt tage nej-hatten på, og holde os ude i to timer, eller også kan man køre en tur til Nakskov og flytte Fru Hansen 500 meter, siger han.

Tilbage i februar måtte en vognmand fra Næstved Taxa køre helt til Odense i en tom bil for at samle en patient op og køre personen til Randers - en tur på næsten 280 kilometer og til en pris på 4000 kroner.

- Som taxachauffør er jeg da fantastisk glad for lange ture, det er dejligt, jeg bliver betalt, fra jeg kører ud af garagen, til jeg kører hjem igen, problemet er, at det er skatteborgernes penge, der går til det, siger Ole Kristensen.

Generelt problem
 

Der er tale om et generelt problem mener arbejdsgiverforeningen ATAX.

- Det er ikke usædvanligt, at vi bliver sendt til Lolland for at køre ganske få kilometer, vi kører med tom vogn derned og med tom vogn tilbage igen, siger Henrik Neumann-Petersen, som er formand for Næstved Taxa og lokalformand for ATAX. 

Det er trafikselskabet Movia der står for at koordinere flextrafikken.

- Man kan synes, at det virker mærkeligt, at et taxaselskab i Næstved skal køre nogle til Randers, hvordan giver det mening?

- Ja, det kan virke lidt mærkeligt, men i og med at patienten er hjemmehørende patient i Region Sjælland, så er det os, der skal kører turen, og lovgivningen tillader os ikke, at vi har kan lave en aftale med en vognmand fra fyn, det har vi simpelthen ikke haft mulighed for, for ellers havde det helt sikkert været det fornuftige, siger Per Gellert, som er centerchef i Movia.

Flextrafik er blevet billigere
 

Movia oplyser, at der på landsplan er blevet sparet omkring 100 millioner kroner siden 2013 på flextrafik. Så ifølge centerchef Pet Gellert er det ikke borgerne, der betaler regningen for de lange turer.

- Tværtimod så sparer det offentlige penge, ved at man udbyder tingene sammen og i større mængder, så man får lavere priser, når man udbyder, og man kan koordinere og dermed få lavere priser, siger han.

Lige nu er regeringen ved at kigge på, om taxaloven skal justeres, så den passer bedre til flextrafik-ordningen.


Nyhedsoverblik