Strid om malerier fortsætter i Næstved - kunstner har intet hørt

Menighedsrådet ved Sct. Peders Kirke i Næstved er fortsat ikke klar til at melde noget ud om en strid om et kunstværk på det såkaldte svaleredeorgel.

- Jeg maler selvfølgelig videre. Men jeg kan ikke tænke på andet. Det her er forfærdeligt.

Sådan siger den kendte danske portrætmaler Thomas Kluge, der det seneste år har arbejdet på to malerier til flere hundredetusinde kroner, der skal placeres på Sct. Peders Kirkes svaleredeorgel.

Malerierne er malet på to låger, der kan trækkes ind foran orgelpiberne på orglet, der er placeret syv meter over jorden under kirkens loft.

- Der er betalt mange penge for malerierne - og jeg har brugt lang tid på dem. Jeg er super ked af, at de ikke kommer op, så folk kan se dem, siger maleren til TV2 ØST.

Thomas Kluge er kendt for at male kendte og kongelige - og var blevet hyret til at male to malerier til et svaleredeorgel til Sct. Peders Kirke i Næstved. Maleriet forestiller Jomfru Marias Bebudelse.

Tilbage i august blev en stor anlagt indvielse af de to malerier med deltagelse af blandt andet den lokale biskop aflyst med få dages varsel. 

Årsagen var en strid mellem kunstneren og en ansat ved kirken, der krævede, at der skulle males en guldkant på lågerne med malerierne. 

Det var noget, som Thomas Kluge modsatte sig, da han mente, at det var mod aftalen mellem parterne - og i øvrigt mente, at guldrammen ville ødelægge hans billede.

Se vores video om svaleredeorglet fra 2016. Her bliver selve orglets historie gennemgået.

Dengang valgte kirken at fjerne de to malerier fra deres plads på orglet, og er således ikke at se i kirken i dag.

Status er hemmelig

Malerierne til orglet sidder på to låger, der hver er 98 centimeter brede og 95 centimeter høje.

Efter billederne blev pillet ned fra orglet, valgte Menighedsrådet ved Sct. Peders Kirke i Næstved ikke at ville sige noget offentligt om sagen. 

Overfor TV2 ØST bekræftede de kun, at der var en konflikt, og at den stort anlagte indvielsesgudstjeneste var udsat på ubestemt tid. Først efter sagen er blevet diskuteret i menighedsrådet i september, kunne der siges noget - men der er dog fortsat ingen melding om situationens tilstand, lyder det.

- Vi har ingen kommentar til sagen på nuværende tidspunkt - og indvielsesgudstjenesten er fortsat udskudt, siger Lene Cortz Pedersen, der er formand for menighedsrådet, til TV2 ØST.

Hun siger, at hun dog venter, at der kan siges mere om sagen i slutningen af oktober.

Thomas Kluge selv har intet hørt om, hvad menighedsrådet påtænker at gøre i sagen.

- Jeg har prøvet at ringe, men sagen er mørkelagt. Jeg har også forsøgt at skrive et brev til menighedsrådet og til præsterne og forklare både kunstværket, og den teologi, der ligger bag. Det har jeg heller ikke hørt mere til, siger han.

Thomas Kluges portræt af kongefamilien fra 2013 blev mødt af hård kritik fra både ind- og udland. Flere mente blandt andet, at maleriet var alt for dystert.
Thomas Kluges portræt af kongefamilien fra 2013 blev mødt af hård kritik fra både ind- og udland. Flere mente blandt andet, at maleriet var alt for dystert. Foto: Niels Ahlmann Olesen/Ritzau Scanpix

Kan ende i retten

Sct. Peders Kirke har fået fondsstøtte til at betale for malerierne til svaleredeorglet - og Thomas Kluge er således allerede blevet betalt for sit arbejde.

Han har dog fortsat ophavsretten til maleriet, og selvom kirken i Næstved nu ejer værket, så ejer de ikke retten til at ændre i malerierne og eksempelvis male en guldkant på billedet, siger Thomas Kluge. Han har tidligere sagt, at ingen skal brodere videre på hans maleri.

- Det er juridisk helt klart. Jeg vil ikke have lov til at ændre i de værker, som de spiller på orglet. Men de skal heller ikke ændre i det værk, som jeg har malet til dem. Sker det, så kommer der en sag, som køres af Billedkunstnernes Forbund og min advokat. Men jeg håber ikke, det kommer dertil. Jeg vil helst have en konfliktnedtrapning og ikke en optrapning, har kunstneren sagt til TV2 ØST.

Se vores video fra indvielsen af Svaleredeorglet i 2016.

Maleriet bruger rummet

Malerierne på de to låger skal ses som ét værk, der samlet viser Jomfru Marias bebudelse - det øjeblik, hvor Maria ifølge traditionen får at vide, at hun er gravid og skal føde Guds søn. Situationen foregår præcis ni måneder før jul, og er central i kristendommen.

Maleriet af situationen er arrangeret, så selve motivet på billedet spiller sammen med kirkerummet, som det er malet til. Billedet er malet som et moderne renæssancemaleri - og er malet sådan, så det ser mere realistisk ud, når man ser det langt nedefra.

- Jeg bruger jo rummet i maleriet. Og når Jomfru Maria kigger mod himlen, så er en guldkant forskellen på, om det rent faktisk er himlen eller et meget nært loft, som hun kigger på, siger Thomas Kluge.

Sankt Peders Kirke i Næstved.
Sankt Peders Kirke i Næstved. Foto: Google Street View

Guld har kedelig effekt

Brugen af guld på billedets kant har også betydning for, hvordan lys og mørke opfører sig, når beskueren kigger på billedet - hvilket har konkret betydning for motivet, forklarer han.

Thomas Kluge understreger samtidig, at det også handler om farver, og hvordan de påvirker hinanden.

- Når du ser et billede og en ramme, så danner du et modbillede, så farven på rammen kan påvirke farven på billederne, har han forklaret TV2 ØST.

Han kalder det en uheldig mekanisme, der er udløst af guld.

- Engang lavede jeg et maleri af den daværende politidirektør, Poul Eefsen. Det var en bunden opgave, hvor maleriet skulle have en guldramme på. Problemet var, at da guldet kom på, så ændrede det farven på hans uniform for beskueren. Fra at være mørkeblå, så blev uniformen nærmest koboltblå. Og det vil vi også opleve her. En guldramme vil ændre hele maleriet, har han sagt til TV2 ØST.

Han oplyser, at netop den mekanisme er årsagen til, at han ikke selv bruger guld i sine malerier - hvor spillet mellem lys og mørke og brugen af stykker er central.

- Når man bruger guld, så forvandles en mørk baggrund til en sort baggrund. På den måde mister vi et vigtigt virkemiddel i mit billede, siger han.

Thomas Kluge er rigtig ked af, at maleriet ikke er offentliggjort, fordi han selv ser det som et af sine vigtige religiøse værker.

- Jeg synes det er synd, at ingen får værket at se. Jeg vil rigtig gerne vise det frem, siger han.