Spørg løs!

Sådan lyder meldingen I en ny kampagne fra Dansk Selskab for Patientsikkerhed. Kampagnen skal ruste patienter til at stille en masse spørgsmål.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Dansk Selskab for Patientsikkerhed og TrygFonden inviterede i dag patienterne til at ’spørge løs’ på Næstved Sygehus. 6 ud af 10 patienter glemmer nemlig at stille spørgsmål, når de bliver behandlet på sygehusene. Det viser en undersøgelse foretaget af Dansk Selskab for patientsikkerhed.

En rigtig 'Spørge Jørgen'

Kirsten Thomsen er tidligere kræftpatient og har i 9 år kæmpet mod sygdommen. Hendes mange spørgsmål gjort, at hun vidste præcis, hvad hun skulle igennem.

- Jeg føler mig tryg ved at de mennesker, der skal behandle mig, ved hvad de gør. Men jeg føler mere tryg, når jeg selv har spurgt også, siger Kirsten Thomsen.

Hun har haft mange oplevelser med det danske sygehusvæsen. Da hun for tre år siden var indlagt i Næstved, undrede hun sig over, at hun hver dag fik en ny læge. Det gav hende usikkerhed, at hun ikke havde en fast kontaktperson. Derfor skrev hun brev til speciallægen

- Jeg fik et meget fyldestgørende svar fra lægen, hvor han gav mig ret i det problematiske ved hele tiden at skulle igennem en ny læge. Men forklarede omstændighederne. Og så fik jeg afklaring, siger Kirsten Thomsen.

Klædt ordentlig på

Kampagnen skal klæde patienterne ordentlig på til mødet med sundhedsvæsnet. I den forbindelse uddelte Dansk Selskab for Patientsikkerhed håndbøger til mange patienter på Næstved Sygehus. Håndbogen er fyldt med forslag til spørgsmål, man kan stille sin læge. Men ledende oversygeplejerske Lone Glistrup, fra Næstved Sygehus, understreger, at det er et værktøj, patienterne kan vælge at bruge, i det omfang det er muligt for dem.

- Det er stadig lægerne og plejepersonalets ansvar, at patienten er godt oplyst. Men på den her måde kan patienterne få nogle værktøjer til, hvordan de kan få svar på alle deres spørgsmål. Det er også et godt redskab for pårørende, så de kan gå ind og hjælpe med at få stillet de mange spørgsmål. En patient i krisesituation kan jo have svært ved at overskue alle spørgsmålene, siger Lone Glistrup.

Bestil bogen

Hvis man kunne tænke sig at få fat i bogen, kan man bestille eller downloade den på http://www.sikkerpatient.dk/


Nyhedsoverblik