Søndag bliver der smadret Kähler vaser i hobetal

En event i København søndag går ud på at smadre vaser af mærket Kähler, der har hovedkontor i Næstved. 850 personer har meldt sig til indtil videre, men det tager direktøren i Næstved ret roligt.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det kommer til at klirre på Kongens Nytorv i København søndag. Indtil videre har 850 personer meldt sig til eventen 'Smadre Kähler vaser', der i al sin enkelthed går ud på at møde op og smadre sin medbragte Kähler vase.

Hvorfor?

Tja, tilsyneladende fordi nogen er så trætte af designet, at de har grebet til aktion.

- Jeg har fået et par virkelig grimme vaser i fødselsdagsgave, og vil derfor gerne smadre dem. Har du også en grim vase du vil smadre? Kom gerne med! Smadrer helst vaser af mærket Kähler. Efter opfording flytter jeg eventet til Kongens Nytorv, lige ved magasin, for det er ret centralt, og der går en metro direkte dertil, lyder det fra vedkommende, der har oprettet begivenheden på Facebook.

Kähler, der har hovedkontor i Næstved, er i de seneste år blevet voldsomt eksponeret - især da firmaet sendte sin jubilæumsvase ud i 2014. Med sine velkendte striber, som til anledningen var messingfarvede, blev vasen helt ekstremt populær, og folk var villige til at købe vasen til langt over prisen på sider som Den Blå Avis.

Direktør: Jeg synes, det er lidt fjollet

Nu kommer der så 'reklame' i den modsatte grøft, og det vækker harme hos flere.

Ida Damgaard foreslår på siden, at man i stedet sælger sin vase, hvis man er træt af den, og giver pengene til Mødrehjælpen, Skylar Victoria Larsen er ude med noget af det samme og foreslår, at pengene går til de hjemløse, andre konstaterer bare, at de synes, det er dumt, men én ting er sikkert - eventen skaber voldsom debat på siden. I Næstved tager administrerende direktør Jesper Holst Schmidt for Kähler dog polemikken ret roligt.

- Jeg synes, det er lidt fjollet. Min opfattelse er, at det her ikke handler om Kähler, men at det er en kommentar til folks overforbrug, og så har de brugt Kählervasen til at få budskabet ud, fordi den er så kendt. Det har de så fået. Jeg synes selvfølgelig, det er ærgerligt, at de smadrer vaserne, hvis det rent faktisk kommer til at ske, men jeg synes, taberne er dem, der gør det. Jeg tænker, de kommer til at se lidt fjollede ud derinde, siger han.

Ville helst været det foruden

Selv om Kähler igen er i vælten, og man kan sige, at dårlig omtale er bedre end ingen omtale, så er reklameværdien i eventen ikke noget, direktøren lægger ret meget i i den her forbindelse.

- Jeg havde da helst været det foruden. Kählers stribede vaser er i top tre over julegavehits på Imercos liste i år, så vi kan jo bare konstatere, at den gængse opfattelse af Kähler ikke er, at vasen skal smadres, siger Jesper Holst Scmidt.

Eventen er planlagt til at foregå klokken 13 på Kongens Nytorv.


Nyhedsoverblik