Retssag afblæst: Erkender at guldkanter krænker kunstmalers værk

Menighedsrådet ved Sct. Peders Kirke i Næstved har accepteret kravene fra kunstmaler Thomas Kluge. Derfor er en ny retssag afblæst.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

De havde truet med en retssag og en ny stævning af menighedsrådet ved Sct. Peders Kirke i Næstved i sagen om guldkanter på et kunstværk af kunstmaleren Thomas Kluge. 

Nu er al snak om en ny retssag ved Sct. Peders Kirke i Næstved dog ophørt.

Det oplyser den advokat, der har repræsenteret Thomas Kluge og Billedkunstnernes Forbund (BKF) i sagen, Klaus Jensen, fredag til TV2 ØST.

quote Jeg er rigtig bange for, at de ikke kommer op og bliver vist frem

Thomas Kluge, kunstmaler

- Menighedsrådet har underskrevet proceserklæringen i sagen. Derfor undgår vi at anlægge hovedsagen, siger Klaus Jensen, og peger på den justifikationssag, der ellers skulle følge fogedretssagen i oktober.

Her fastslog en dommer, at guldkanterne på malerierne krænkede Thomas Kluges værk, og at det ikke måtte vises frem med guldkanterne på værket.

Kunstmaler Thomas Kluge siger fredag til TV2 ØST, at han er bange for malerierne ikke kommer op at hænge.
Kunstmaler Thomas Kluge siger fredag til TV2 ØST, at han er bange for malerierne ikke kommer op at hænge. Foto: Mahmoud Riyad Al-Tamir - TV2 ØST

Dropper forbehold

Op til meldingen fra menighedsrådet ved Sct. Peders Sogn i Næstved er gået et længere forhandlingsforløb mellem henholdsvis menighedsrådets advokat og den advokat, der repræsenterer Thomas Kluge og Billedkunstnernes forbund.

Her endte kirken med at underskrive processkriftet, der indebærer en accept af, at de har brudt aftalerne med Thomas Kluge, og har krænket hans kunstværk ved at male guldkanter på maleriet.

Læs også
Kongelig kunstmaler vinder sag mod lokal kirke i kamp om guldkanter
Læs også
Kongelig kunstmaler vinder sag mod lokal kirke i kamp om guldkanter

Kirken har ligeledes accepteret, at de via en konservator skal fjerne guldkanterne fra de to malerier, der indgår i kunstværket. 

Modsat udkastene fra Klaus Jensen indeholder den endelige aftale dog ikke en betingelse om, at billederne skal hænges op på svaleredeorglet i kirken.

quote Det er naturligvis godt for min forfængelighed, at de nu stopper med at sige, at jeg har talt usandt

Thomas Kluge, kunstmaler

Omvendt, så har Thomas Kluge heller ikke lovet, at han ikke kan søge en økonomisk kompensation for at være blevet krænket af menighedsrådet eller dens medlemmer. Det havde de ellers ønsket.

Vil have billeder op

For kunstmaleren Thomas Kluge er det afgørende, at hans malerier kommer op at hænge på svaleredeorglet i Sct. Peders Kirke. Derfor har han heller ikke hænderne over hovedet over aftalen, som den ligger nu.

- Det er kun en teknisk sejr. Det er naturligvis godt for min forfængelighed, at de nu stopper med at sige, at jeg har talt usandt om de aftaler, der er indgået. Og det er også godt, at de nu fjerner guldkanterne fra billederne. Men for mig er det afgørende, at billederne kommer til at hænge på det orgel, som de er skabt til at hænge på, siger han.

Læs også
Guldstrid kan få fond til at kræve en halv million kroner tilbage: - De har behandlet os uartigt
Læs også
Guldstrid kan få fond til at kræve en halv million kroner tilbage: - De har behandlet os uartigt

Lågerne er i dag hensat i et depot, og efter en række meldinger i pressen den seneste tid frygter Thomas Kluge, at de får lov til at blive stående der, og altså ikke hænges op på orglet. 

- Jeg er rigtig bange for, at de ikke kommer op og bliver vist frem - eller at man måtte vælge at udstille dem et helt andet sted. Mine billeder er skabt specielt til at hænge fra orglet. De er skabt til netop det rum og den betragtningsvinkel, der kommer, når man står syv meter under billederne, siger han, men fastslår, at der næppe kommer en ny retssag om sagen.

Fond spiller rolle

Det er Johan Otto Wroblewskis Fond, der har doneret pengene til både orglet til Sct. Peders Kirke og til fløjdørsmalerierne, som Thomas Kluge har malet.

Fondet har specialiseret sig i støtte til restaurering af gamle orgler - og er muligvis den eneste fond af sin art i verden.

Fondet ønsker ikke at udtale sig om sagen - men til fogedretssagen kom det frem, at Sct. Peders Kirke har brudt de to betingelser, der er sat i fondsbevillingen til fløjdørsmalerierne.

I bevillingen står det direkte, at billederne skal hænges op på orglet - og på den måde vises frem. Samtidig skulle orgel-eksperten Mads Kærgaard være konsulent for projektet, og dermed stå inde for den historiske korrekthed ved det rekonstruerede orgel.

En detalje fra et af de to malerier i kunstværket Maria Bebudelse af Thomas Kluge.
En detalje fra et af de to malerier i kunstværket Maria Bebudelse af Thomas Kluge. Foto: Thomas Kluge

Mads Kærgaard er specialist i orgelbyggerier, og det var ham, der helt tilbage i 1994 stod bag den allerførste idéskitse til et svaleredeorgel i Sct. Peders Kirke. Han har hele vejen igennem byggearbejdet været tilknyttet som rådgiver på projektet.

Der er dog stor forskel på rådgiverrollen og rollen som konsulent, men i retten kom det frem, at Mads Kærgaard ikke vidste, at han var blevet tildelt rollen som konsulent, og at han i øvrigt tidligt i processen var blevet koblet af projektet af Sct. Peders Kirke.

Det er dog afgørende for at opfylde fondsbevillingens punkter, at han kan stå inde for dørene – og her sagde han klart nej til guldkanterne, fordi de strider mod den historiske tradition for orgler fra renæssancen. 

I retten sagde et vidne fra fondens bestyrelse, at Sct. Peders Kirke kan risikere at skulle tilbagebetale den halve million, der er udbetalt til kirken, hvis fondsbevillingen ikke opfyldes, og Thomas Kluge håber, at det kan få den betydning, at hans malerier alligevel hænges op, som det oprindeligt var tiltænkt. 

Et nyt kapitel i lang saga

Med meldingen fra menighedsrådet i dag, fredag, er der taget hul på et nyt kapitel i fortællingen om fløjdørsmalerierne til det helt særlige svaleredeorgel i den gamle kirke i Næstved.

Sagen om lågerne eksploderede i sommeren 2021, hvor menighedsrådets projektleder ragede uklar med Thomas Kluge i spørgsmålet, om der skulle males guldkanter på en klemskinne øverst på lågerne. Det skete, selvom Thomas Kluge efter en tidligere diskussion om lågerne havde nægtet at aflevere dem til kirken, før han havde modtaget garantier for, at der ikke ville komme guldkanter på.

Læs også
Organist siger op - nægter at spille på orgel uden guldkanter på malerier
Læs også
Organist siger op - nægter at spille på orgel uden guldkanter på malerier

Efterfølgende blev en stort opsat indvielsesgudstjeneste aflyst med få dages varsel. Parterne endte i en omfattende konflikt, hvor menighedsrådet flere gange krævede guldkanter påført billederne, da de ellers ville returnere dem til den fond, der ellers har stået bag donationerne til projektet. 

Da det ikke kunne lade dig gøre valgte kirken, på trods af kunstnernes udtrykkelige forbud, alligevel at male guldkanter på malerierne. Herefter hev Thomas Kluge menighedsrådet i fogedretten og endte med at vinde en sag, hvor det blev fastslået, at guldkanterne krænker hans værk og vil fortsætte med at krænke ham hver gang, at billedet bliver vist.

Menighedsrådsmedlem trak sig - og organist sagde op

Retssagen blev blandt andet afholdt i selve Sct. Peders Kirke i Næstved – og det er indtil videre den eneste gang, at malerierne er blevet vist offentligt frem.

Menighedsrådets beslutning om at stoppe det juridiske slagsmål med Thomas Kluge har dog haft den betydning, at et medlem af menighedsrådet har trukket sig fra sin post – og at kirkens organist, der også var projektleder på orgelbyggeriet, har valgt at sige sin stilling op.

Læs også
Kunstmaler offentliggør omstridt kunstværk efter ultimatum
Læs også
Kunstmaler offentliggør omstridt kunstværk efter ultimatum

Han har til Kristeligt Dagblad udtalt, at det ikke vil være ærligt af ham at spille på orglet uden påmalede guldkanter.

Han har til avisen sagt, at han ikke kan lide malerierne, som de er faldet ud – men mener, at guldkanter kunne redde meget.

Han sagde også til avisen, at hele formålet med orgelbyggeriet var at skabe et kompromisløst instrument, der skulle omdanne Næstved til et orgelmekka. Det, mener han ikke, er tilfældet, hvis guldkanterne fjernes fra malerierne.

Det har til denne artikel ikke været muligt at få en kommentar til beslutningen fra menighedsrådet ved Sct. Peders Kirke.



Nyhedsoverblik