Ressourcer spildt på unødige underskrifter

Næstved Kommune troede fejlagtigt, at de skulle skrive under på elektronisk post, og den arbejdsgang har i to år kostet kommunen mange ressourcer.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

De ansatte i Næstved Kommune troede, at de var tvunget til at skrive under med gammeldags håndskrevne kruseduller på alle de elektroniske breve, der bliver sendt til borgerne.

Det betyder, at kommunen, når den har skrevet et brev på en computer, printer brevet ud, underskriver, og bagefter scanner brevet ind igen, inden brevet kan sendes elektronisk til borgeren.

Men den arbejdsgang er en misforståelse, siger Folketingets Ombudsmand.

- For to år siden udtalte jeg mig om, hvordan myndigheder bør underskrive fysiske breve, der sendes med postvæsnet. Men selv når det gælder fysiske breve, er der ikke krav om, at man skal underskrive i hånden. Der er altså på alle måder tale om en misforståelse, siger Folketingets Ombudsmand Hans Gammeltoft-Hansen, der især ærgrer sig, fordi han tidligere har forsøgt at rette op på misforståelsen.

I Næstved er de langt fra den eneste kommune, der har misforstået Folketingets Ombudsmand. Og det koster årligt millioner af kroner og masser af frustrerende papirarbejde, oplyste Politiken torsdag.

Alene i Københavns Kommune går man glip af en besparelse på op mod 20 millioner kroner.


Nyhedsoverblik