Rektor: Vi har ikke forsøgt at tone sagen ned

I næsten tre dage kendte Herlufsholm Skole til mistanken om seksuelt overgreb. Skolens rektor afviser, at de skulle have forsøgt at lægge låg på sagen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det var pigens forældre, der torsdag besluttede at anmelde en dreng fra 9. klasse for at stå bag den seksuelle krænkelse.

Skolens ledelse kendte til sagen allerede mandag aften, men den ny-indsatte rektor på skolen afviser, at de skulle have forsøgt at dysse sagen ned.

- Det vil jeg gerne klart afvise. Vi har sat os ned og givet al den viden til rådighed, som vi har. Men vi har ladet det være op til forældrene til den berørte pige at vurdere, om de ville anmelde sagen, og det har vi været meget tydelige omkring, siger rektor Flemming Zachariasen

Beslutningen om, at anmeldelsen først skulle lande tre dage efter mistanken opstod, ligger altså ifølge rektoren hos pigens familie.

- Dagen efter, om tirsdagen, kontakter vi pigens forældre og får dem her til. Der sidder vi i et møde og giver dem al den viden, vi har. Og vi opfordrer dem til at vurdere, hvorvidt de vil anmelde, siger Flemming Zachariasen.

Eleverne er hos deres forældre

Rektoren fortæller, at de i de seneste dage ikke har haft så stor kontakt med de to implicerede elever. De er lige nu hos deres respektive forældre.

Men skolen har ifølge rektoren tilbudt hjælp i det omfang, det ikke kolliderer med politiets efterforskning af sagen.

Nogle egentlig ændringer af procedurer på skolen i sådanne sagen, ser rektoren ikke være på tegnebrættet.

- Det er klart at lige nu og her, er vi meget berørte af sagen. Og jeg vil som skoleleder forsøge at se, om det er muligt at tage det konstruktive ud af sådan en ulykkelig situation. Men det kommer til at handle om at gøre vores elever opmærksomme og bevidste om, hvordan man er sammen, og hvordan man bor i et fællesskab. Men regelændringer som sådan - nej, det handler om løbende bevidstgørelse i samarbejde med forældre og lærere og det fællesskab, vi bor i, slår rektoren fast.


Nyhedsoverblik