Populært glasmuseum høster endnu en pris

Holmegaard Værk er kåret som det bedste turismeinitiativ af Destination SydkystDanmark.

Glasmuseet Holmegaard Værk har vundet prisen som det bedste turismeinitiativ af Destination SydkystDanmark, der arbejder for turismeudviklingen i kommunerne Faxe, Næstved, Stevns og Vordingborg.

Holmegaard Værk åbnede i 2020 og erstatter det tidligere Holmegaard Glasværk, som i 2008 gik konkurs efter at have produceret glas i 183 år.

Museet vinder prisen som det bedste turismeinitiativ foran blandt andre Hotel Frederiksminde og Camp Adventure Glamping.

- Holmegaard Værk er en turistmagnet uden lige, og det smitter af på det lokale erhverv og turismeomsætningen i Næstved by generelt. Museet er en vigtig brik, når det kommer til at gøre destinationen attraktiv, siger Carsten Rasmussen, der er borgmester i Næstved Kommune og en del af juryen bag prisen, som blev uddelt onsdag, i en pressemeddelelse.

Ambitionen er at lave et Louisiana

Den administrerende direktør for Holmegaard Værk, Keld Møller Hansen, kalder det et stort skulderklap.

- Men jeg var også blevet skuffet, hvis ikke vi havde vundet.

- Vores ambition er at lave et Louisiana her. Altså et museum, der får flere og flere besøgende for hvert år, der går. Vi tror på, at vi kan gøre det, for der er så meget potentiale, vi ikke har udnyttet endnu, siger han i meddelelsen.

image00007
Foto: Sydkystdanmark/PR

Holmegaard Værk indeholder blandt andet en af Nordens største glassamlinger på over 42.000 stykker glas. I januar vandt museet en pris ved det internationale LIT Lightning Award, der er et show, som hædrer steder og bygninger, der fokuserer på lys og design.