Nye togsignaler kan sætte en stopper for veterantogs ture på skinnerne

Østsjællandske Jernbaneklub frygter, at de i fremtiden ikke vil kunne køre veterantog mellem Næstved og Køge.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Søndag var både børn og voksne med veterantoget mellem Næstved og Køge.

Det var Østsjællandske Jernbaneklub, der stod for dagens oplevelse, men det kan faktisk blive en af de sidste gange, klubben kører veterantog på strækningen, fortæller Nicolai Pulkkinen, der er driftsansvarlig for Østsjællandske Jernbaneklub.

- Problemet er, at man slukker for signalerne, og så starter man på nogle nye signaler, som man ikke kan læse på sådan et tog her, siger han.

Det nye signalsystem kræver, at tog, der kører på skinnerne, skal have den helt rigtige elektronik installeret for at køre sikkert.

- Der er ingen, der ved, om det kommer til at koste tre eller 10 millioner, for det er slet ikke udviklet til veterantog endnu. Så det er det, der er det helt store issue nu, siger Nicolai Pulkkinen.

Artiklen fortsætter under billedet.

Nicolai Pulkkinen, driftsansvarlig, Østsjællandske Jernbaneklub.
Nicolai Pulkkinen, driftsansvarlig, Østsjællandske Jernbaneklub. Foto: Thomas Nielsen - TV2 ØST

Rammer veterantog over hele landet

Østsjællandske Jernbaneklub tjener på at køre med passagerer, men uanset hvor mange ture, de tager, kommer de aldrig til at tjene millioner.

Og uden det nye system må de ikke trille ud på skinnerne mellem Næstved og Køge.

Men de er ikke de eneste togentusiaster, der bliver ramt af signalændringen. Det gælder for veterantog over hele landet.

I den infrastrukturplan som en række af Folketingets partier netop har indgået, er der afsat 20 millioner kroner til veterantog. Men med mindst 80 af slagsen i Danmark, rækker det ikke særlig langt.

Og det er en dårlig nyhed for dem, der nyder turen:

- Jeg synes, at det er trist. Man skal bevare det lige så længe, man kan, siger Arne Hesselbjerg fra Tappernøje.

Artiklen fortsætter under billedet.

Arne Hesselbjerg fra Tappernøje var med veterantoget søndag.
Arne Hesselbjerg fra Tappernøje var med veterantoget søndag. Foto: Thomas Nielsen - TV2 ØST

Og Finn Christensen fra Køge er enig.

- Det er trist, at andre får ikke tur med børnebørnene, synes jeg, siger han.

Artiklen fortsætter under billedet.

Finn Christensen fra Køge havde taget sine børnebørn med på turen.
Finn Christensen fra Køge havde taget sine børnebørn med på turen. Foto: Thomas Nielsen - TV2 ØST

Kampen er dog ikke helt tabt endnu, for Danske Veterantogs Fællesrepræsentation (DVF) arbejder videre politisk for at finde finansiering.

- Det fantastiske er jo, at det både er en hobby, men det er også turisme og kulturhistorie, der går hånd i hånd. Derfor brænder vi for det, og det gør vi i øvrigt på helt frivillig og ulønnet basis. Det skal vi holde fast i, siger Anders Dørge, der er formand for foreningen.

Imens håber medlemmerne i Østsjællandske Jernbaneklub, at de ikke skal give afkald på det de er allermest vilde med.

Læs også
Gammelt sikringsanlæg volder problemer – kan bryde i brand, hvis det ikke omstilles ordentligt
Læs også
Gammelt sikringsanlæg volder problemer – kan bryde i brand, hvis det ikke omstilles ordentligt

- Vi har et rigtig godt kammeratskab, og jeg synes jargonen er god, siger Torben Kristensen, der er medlem af Østsjællandske Veterantogsklub.

- Det er jo både det her med at sidde her og køre toget, men så er det også det at skrue på det, når vi holder stille, siger han.

De danske veterantog har årligt omkring 215.000 besøgende, og de omkring 80 tog holdes på skinnerne af cirka 800 frivillige.


Nyhedsoverblik