Næstved skal være Danmarks første digitale handelsby

Internetgiganten Google vil med en ny satsning i Næstved bringe byen ind i fremtiden som Danmarks første internationale handelsby.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

65 kurser og workshops afholdt i løbet af seks uger skal være den løfteraket, der skal bringe Næstved ind i fremtiden til en digital handelsby.

Fra lokaler på Axeltorv skal mere end 1.000 lokale virksomheder og et stort antal lokale studerende løftes ind i en fremtid, hvor de bedre kan gebærde sig i fremtidens samfund.

Læs også
Butikker i gågaden satser benhårdt på internethandel
Læs også
Butikker i gågaden satser benhårdt på internethandel

Løsningen kaldes et læringshus, og skal rumme intensive kurser og workshops, der giver lokale virksomheder redskaber til at håndtere blandt andet e-handel, hjemmesidedesign, sociale medier og nyhedsbreve.

Planen er, at de ekstra færdigheder skal ruste de lokale virksomheder til bedre at klare sig i en virkelighed, hvor et stigende antal forbrugere handler på internettet.

Det er Google, der sammen med en række partnere åbner læringshuset.

Under en tredjedel føler sig gode nok digitalt

Det bliver et tilbud til lokale virksomheder, studerende og ledige, og noget tyder på, at muligheden for at blive stærkere digitalt falder på et tørt sted.

En ny undersøgelse blandt Næstveds virksomheder, som IVÆKST og Næstved Erhverv har lavet, viser, at hele 73 procent af de adspurgte virksomheder kun har basale digitale færdigheder, hvor kun 27 procent vurderer at de har udvidede digitale kompetencer.

Og størstedelen af virksomhederne vil gerne blive bedre. I undersøgelsen peger 61 procent af virksomhederne på, at digital markedsføring er et område, hvor de har brug for et løft.

Det løft kan sættes i gang i dag, hvor læringshuset åbner.

Satser på én by

Google har tidligere besøgt flere af landets kommuner og tilbudt kurser, men det er første gang i Danmark, at internetgiganten fokuserer på én by med et læringshus.

Læringshuset, der de næste seks uger skal give Næstved status som digital handelsby, åbner i dag med besøg fra borgmester Carsten Rasmussen (S) og Googles danske direktør, Malou Aamund.

- Vi tror på, at vi virkelig kan rykke byen et vigtigt skridt fremad. Danskerne køber haveudstyr, sko og mad på nettet som aldrig før, og den udvikling kommer ikke til at vende - tværtimod. I en handelsby som Næstved er der derfor brug for kreative måder at nå forbrugerne på. Der kommer digitale værktøjer til at spille en helt afgørende rolle, siger Malou Aamund i en pressemeddelelse.

quote Vi tror på, at vi virkelig kan rykke byen et vigtigt skridt fremad

Malou Aamund, direktør, Google Danmark


I pressemeddelelsen fremhæver borgmester Carsten Rasmussen, at læringshuset kan være med til at fastholde Næstved som handelsby. I dag står handlen for 25 procent af de private arbejdspladser i kommunen. Derfor mener han, at et skub i den digitale retning er afgørende for lokalsamfundet og vigtigt, så kommunen også om 30 år er en stor handelsby.

- Vi har heldigvis mange gode eksempler på butikker og virksomheder, der har grebet de digitale muligheder. Med ‘Den Digitale Handelsby’ håber vi, at vi får endnu flere med, siger han i pressemeddelelsen.

Googles læringshus holder åbent fra i dag og seks uger frem. Når ugerne er overstået laver Google en analyse for at se, om forløbet har rykket noget. Ud fra analysen vil det så blive vurderet, om modellen med at slå sig ned og fokusere på et bestemt område i længere perioder skal udvides til andre danske byer.


Nyhedsoverblik