Motorvej til Næstved med i regeringens udspil: - Det har vi ventet på i 30 år

Regeringen vil bygge motorvej til Næstved som led i deres trafikudspil. De bekræfter Næstveds borgmester Carsten Rasmussen (S) overfor TV2 ØST.

Det skal være slut med at køre i kø på landevejen mellem Næstved og Rønnede.

Regeringen har besluttet at prioritere byggeriet af en motorvej til Næstved i den store trafikplan, der præsenteres torsdag.

Det oplyser Næstveds borgmester Carsten Rasmussen få timer før, at Danmark Fremad præsenteres. Heraf skulle det fremgå, at regeringen vil prioritere byggeriet af en motorvej til Næstved.

quote Det er super fedt. Det har vi ventet på i noget, der ligner 30 år

Carsten Rasmussen (S), Næstveds borgmester

- Det er super fedt. Det har vi ventet på i noget, der ligner 30 år. Selvfølgelig er det et udspil, der skal forhandles. Men jeg tror, at vi kan få den hevet hjem nu, siger borgmesteren.

Ved ikke hvornår

Ifølge borgmesteren, så vil byggeriet blive færdiggjort i én etape - men der er endnu ikke sat dato på, hvornår byggeriet skal gå i gang.

- Det kan starte i 2021 eller i 2037. Det ved vi ikke noget om, før der er et forlig på plads. Derfor venter jeg også med at åbne champagnen. Men det her er en stor dag for Næstved - det er der ingen tvivl om. Det er meget, meget vigtigt for Næstved, siger borgmesteren.

Onsdag kunne TV2 ØST fortælle, at også en motorvej til Kalundborg var en del af den nye plan.

Stort ønske gennem mange år

Den intense trafik på landevejen mellem Næstved og Rønnede er år efter år vokset, efter Sydmotorvejen i 1974 blev forbundet med Rønnede.

Trængslen har fået de lokale til i daglig tale at kalde vejstrækningen for Gedestien, og de mange klager over den tætte trafik på vejen er steget år efter år.

Det var disse klager der i 2009 for alvor satte planerne for en motorvej til Næstved på skinner. Her blev en rapport om mulighederne for at bygge en motorvej til Næstved bestilt. Den fastslog, at trafikken allerede dengang var så tæt i myldretiden, at det ikke var muligt for trafik på vejen at overhale, og den tætte trafik betød også, at det var vanskeligt at komme ud på landevejen fra sidevejene. 

I 2014 aftalte et politisk flertal med Socialdemokraterne og de borgerlige partier i Folketinget at gennemføre en undersøgelse med detaljeret planlægning og miljøpåvirkning af projektet. Samtidig blev der afsat 350 millioner kroner til senere at bygge projektet. Undersøgelserne førte til, at man to år senere lagde sig fast på en linjeføring på den planlagte strækning.

Borgerlig regering ville starte byggeri i 2024

I 2019 blev byggeplanerne konkrete, da den borgerlige regering valgte at indgå en aftale med Dansk Folkeparti om at bruge 112 milliarder kroner på en samlet infrastrukturplan i Danmark. Planen afsatte 1,5 milliarder kroner til motorvejen til Næstved. 

Arbejdet på motorvejen skulle indledes i 2024. Det politiske flertal for trafikaftalen mellem de borgerlige partier forsvandt imidlertid før aftalen blev vedtaget i Folketingssalen - og den nye transportminister Benny Engelbrecht (S) fastslog efter til sin tiltræden, at han ikke ville sige ja til projektet, før der kunne laves en ny plan for de offentlige investeringer i trafik i Danmark.

Den planlagte motorvejsstrækning mellem Rønnede og Næstved er 15 kilometer lang og løber langs den nuværende vej gennem Hesede skov, men nord om Holme-Olstrup. Vejen tilsluttes Sydmotorvejen ved det nuværende tilkørselsanlæg ved Rønnede.