Lukket folkeskole kan blive en døgninstitution – borgernes protest er fuldt forståelig, mener eksperter

Eksperter i landsbyudvikling er ikke i tvivl: Det er bedst for de små samfund at have en skole.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Beslutningen om at lukke folkeskolen i Holme-Olstrup er taget, og det er planen, at børnene skal gå i skole i Toksværd tre kilometer væk.

Men beslutningen om, hvad der så skal ske med de tomme bygninger, er der stor uenighed om. Forældrene vil gerne oprette en friskole og Næstved Kommune vil gerne rykke en institution for svært omsorgssvigtede unge ind på adressen.

Men hvad er så egentlig bedst for et lille lokalsamfund som Holme-Olstrup?

Artiklen fortsætter under videoen.

 

Egon Noe er professor og leder af Center for Landdistriktsforskning på Syddansk Universitet og han understreger, at han ikke kender den konkrete konflikt.

- Hvis man ser det fra byens snævre synsvinkel, så er det klart, at det er langt bedre for byens udvikling at have en friskole end at have en døgninstitution, siger han og fortsætter:

- Det er en kompliceret sag. De her landsbyer er meget sårbare overfor, hvad det er for en fortælling, der er omkring landsbyen. Er det et godt sted at bo, eller er det ikke et godt sted at bo? Man kan jo kigge på sig selv og sige, hvis jeg skulle købe et hus, hvor ville jeg så vælge at købe det henne, siger han.

Skole giver værdi i lokalsamfundet

Steffen Damsgaard er formand for Landdistrikternes Fællesråd og han er ikke i tvivl om, hvad det bedste vil være for landsbyen.

quote De her landsbyer er meget sårbare overfor, hvad det er for en fortælling, der er omkring landsbyen

Egon Noe, professor

- Hvis man holder det op imod, hvad der har mest værdi for lokalsamfundet, så vil det være en skole, hvor der er et naturligt samlingssted. En skole er et vigtigt parameter, når folk kigger på, hvor de gerne vil bo henne, siger han.

Han peger dog også på, at hvis det ikke kan lade sig gøre at åbne en skole, så er det bedre for landsbyen at få en døgninstitution, frem for at bygningerne står tomme.

- Får man en aktivitet ind som en døgninstitution, vil det skabe arbejdspladser og måske noget lokal handel hos både købmand og lokale håndværkere, siger Steffen Damsgaard.

Læs også
Folkeskole lukker – nu vil kommunen rykke døgninstitution ind til stor frustration for forældre
Læs også
Folkeskole lukker – nu vil kommunen rykke døgninstitution ind til stor frustration for forældre

Og den mulighed kan Egon Noe også se muligheder i. Det skal ifølge ham, dog være sådan at borgerne er klar til at tage imod institutionen for ellers bliver det svært at integrere i lokalsamfundet.

- Det bliver en del af en positiv fortælling er, at kommunen vil noget med det her, som en del af en udviklingsstrategi og fx skabe arbejdspladser. Men hvis den (døgninstitutionen, red.) bliver etableret imod byen, så kan det fra start af være op ad bakke at skabe en synenergieffekt mellem byen og institutionen, slutter Egon Noe.


Nyhedsoverblik