Lavede alkoholreklamer til unge - nu får diskotek i Næstved bøde

Diskoteket Crazy Daisy i Næstved får en bøde på 30.000 kroner for at bruge alkohol i reklamer rettet mod unge under 18 år.

Det er forbudt at bruge alkohol i reklamer, der er rettet mod unge under 18 år, og det bøder Crazy Daisy i Næstved nu for. 

Diskoteket har accepteret en bøde på 30.000 kroner for at have overtrådt forbuddet.

Forbrugerombudsmanden har vurderet at diskoteket på Facebook har benyttet alkohol som blikfang eller virkemiddel i tre reklamer for arrangementer i 2019, der rettede sig mod unge.

Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse. 

I pressemeddelelsen står der, at Crazy Daisy blandt andet af tre omgange har skrevet ”16+ SØNDAG I PÅSKEN 2019”, hvortil de benyttede tre forskellige billeder med alkohol på.

Beskrivelse af de tre billeder:

Det er foreningen Alkohol og Samfund, som har klaget over diskotekernes markedsføring til Forbrugerombudsmanden.

REKOM Group, der nu ejer Crazy Daisy i Næstved, er forstående overfor bøden. 

- Crazy Daisy har ganske rigtig modtaget en bøde for brud på markedsføringsreglerne i foråret 2019. Hændelsen fandt sted før REKOM overtog driften og ejerskabet af diskoteket i efteråret 2019. Forbrugerombudsmanden har nu truffet sin afgørelse i sagen, og vi modtager bøden, fordi vi i dag ejer forretningen. Vi er enige i Forbrugerombudsmandens afgørelse og tager bøden til efterretning, udtaler REKOMs juridiske chef, Allan Lynge, i et skriftligt svar.