Kongelig kunstmaler truer kirke med sagsanlæg: - Det er helt forkert

En strid om et kunstværk til fløjdørsmaleriet til renæssance-orglet i Sct. Peders Kirke er gået i hårdknude. En planlagt indvielsesgudstjeneste blev aflyst, og kunstværket er angiveligt fjernet fra orglet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

- Det er en konflikt, der handler om kunst, og om et maleri er et kunstværk eller en udsmykning til kirken.

Sådan siger den anerkendte kunstmaler Thomas Kluge fra Næstved, der er kendt for at have skabt markante portrætter af kongehuset og andre af samfundets spidser. Han er havnet i en konflikt med et udvalg under menighedsrådet i Sct. Peders Kirke i Næstved. En konflikt om et kunstværk, der skal udsmykke kirkens helt særlige svaleredeorgel.

Stridens kerne handler om, om et maleri af Jomfru Marias Bebudelse skal udstyres med en guldkant eller ej. Ja, lyder beskeden fra menighedsrådets orgeludvalg - nej, lyder beskeden bestemt fra kunstneren, og begge har sat alt ind på at få ret i spørgsmålet.

Et helt særligt orgel

Svaleredeorglet er et helt særligt orgel, der hænger på væggen på en af kirkens sidevægge. 

Sct. Peders Kirke er Næstveds store kirke og var i renæssancen udstyret med det helt særlige orgel. I starten af 1990'erne besluttede man dog at indlede et arbejde med at genskabe det gamle orgel. Det skulle ske i den originale orgelkasse og med genskabelse af den type orgel, som man brugte på den tid, og som er de eneste orgler, der trods et moderne indre på den helt rigtige måde kan gengive den tidlige orgelmusik. Den mere moderne orgelmusik spilles på kirkens andet, mere almindelige orgel.

Se vores indslag fra 2016 om orglet.

Det særlige svaleredeorgel blev indviet i 2016 under overværelse af Prinsesse Benedikte - men arbejdet med orglet var dog langt fra slut. Der er således blevet arbejdet på orglet lige siden, hvor malingen på orglet blandt andet er blevet malet op.

Stridens kerne er nu to håndhøvlede låger, der med bukkehornshængsler er monteret på orglet. De er malet af kunstmaleren Thomas Kluge og forestiller Jomfru Marias Bebudelsesdag, hvor Maria af ærkeenglen Gabriel fik at vide, at hun skulle føde Guds Søn.

Allerede da Thomas Kluge fik opgaven, blev det fremhævet i pressen, at han ville løse opgaven på sin måde. Kunstmaleren har tidligere stået bag opsigtsvækkende portrætmalerier af blandt andet Dronningen og Prins Henrik. 

Se vores video fra indvielsen af svaleredeorglet i 2016 her.

Resultatet på tavlerne er blevet en helt særlig komposition, der ifølge kunstneren kan ses som en moderne tolkning af et klassisk renæssance-motiv om Jomfru Marias Bebudelse. Hver låge er 98 centimeter bred og 95 centimeter høj - og billedet er malet nedefra, så det for beskueren ser mere livagtigt ud.

I sidste uge endte striden ifølge TV2 ØSTs oplysninger dog i en regulær konflikt. Mandag blev kunstværket monteret på orglet under overværelse af blandt andet menighedsrådet, den betalende fond, orgeludvalget og repræsentanter for avisen Sjællandske. Det var meningen, at der skulle monteres særlig belysning, der kunne understrege motivet.

Tirsdag kom orgeludvalget og kunstneren Thomas Kluge dog i konflikt om en guldramme, som orgeludvalget ville have malet på kanten rundt om malerierne.

Konflikten blev så tilspidset, at orgeludvalget angiveligt fjernede malerierne fra orglet igen, og samtidig aflyste en særlig indvielsesgudstjeneste, der efter planen skulle have været afholdt i søndags under ledelse af biskop Peter Fischer-Møller.

Sankt Peders Kirke i Næstved.
Sankt Peders Kirke i Næstved. Foto: Google Street View

En principiel konflikt

Sct. Peders Kirke har ingen kommentar til sagen, før den er blevet diskuteret i menighedsrådet. Det oplyser Lene Cortz Pedersen, der er formand for menighedsrådet, til TV2 ØST.

Hun bekræfter dog, at der er en konflikt om sagen, ligesom hun også er afsender på en meddelelse på kirkens hjemmeside om, at indvielsen af lågerne til Svaleredeorglet er udskudt til senere på året. Der er dog ikke sat nogen dato på, hvornår det kan ske, oplyser hun til TV2 ØST.

Striden om guldrammen er dog meget principiel, siger kunstmaleren Thomas Kluge til TV2 ØST.

- For det første, så er en guldkant imod de aftaler, vi havde. For det andet, så skal de altså ikke brodere videre på mit værk og ændre det. Værket er resultatet af mange overvejelser og hensyn - både i forhold til selve motivet, men også hvordan det spiller sammen med selve orglet, gulvet og resten af rummet. Og en guldramme vil ødelægge det, som jeg vil med maleriet. Og det skal man ikke, fordi man synes, at en guldramme er pæn, siger han.

Han understreger, at det handler om at lade værket fungere på den måde, som det er tænkt og skabt.

- På mit maleri ser man ikke glorier eller vinger på englen. Det er et moderne maleri, hvor det er meningen, at man skal genkende en fortælling og se den i sig selv. På den måde er det også forkyndelse, og det er et billede, der er tænkt til at hænge syv meter oppe i luften, og hvor motivet skal ændre udseende, alt efter hvor man står i rummet. På maleriet ser Maria op mod himlen. Men hvis man maler en guldkant ind over mit maleri, så ser hun lige op i et loft 20 centimeter fra hendes hoved. Det lukker det himmelske blik og får samtidig billedet til at virke mindre. Det er helt forkert, siger han.

Handler om farver

Thomas Kluge understreger samtidig, at det også handler om farver, og hvordan de påvirker hinanden.

- Når du ser et billede og en ramme, så danner du et modbillede, så farven på rammen kan påvirke farven på billederne. Når du arbejder med guld, så kan det udløse en uheldig mekanisme. Engang lavede jeg et maleri af den daværende politidirektør Poul Eefsen. Det var en bunden opgave, hvor maleriet skulle have en guldramme på. Problemet var, at da guldet kom på, så ændrede det farven på hans uniform for beskueren. Fra at være mørkeblå, så blev uniformen nærmest koboltblå. Og det vil vi også opleve her. En guldramme vil ændre hele maleriet, siger han.

Thomas Kluges portræt af kongefamilien fra 2013 blev mødt af hård kritik fra både ind- og udland. Flere mente blandt andet, at maleriet var alt for dystert.
Thomas Kluges portræt af kongefamilien fra 2013 blev mødt af hård kritik fra både ind- og udland. Flere mente blandt andet, at maleriet var alt for dystert.

Samtidig vil en ramme ifølge kunstneren ødelægge den komposition, som der er i billedet.

- Jeg har taget en række hensyn, da jeg malede billedet, fordi det er en lidt svær flade. Man ser billedet langt nedefra og en smule skævt, fordi lågerne ikke kan åbnes helt op. Samtidig er der selve orglet, der i sig selv lyser af sølv og guld. Derfor har jeg presset Maria ud i højre side, så hun ikke kommer helt op af orglet. Så der er nogle meget fysiske ting, som maleriet er skabt efter, og som ikke kan bære en guldkant, siger han.

Kan ende i retten

Han understreger, at han allerede har givet tilladelse til at male en guldkant på tavlerne på undersiden, hvor det ikke vil påvirke maleriet, og han føler, at han er kommet orgeludvalget i møde.

Han er dog meget principiel i forhold til, at ingen andre skal male på hans billede.

- Jeg vil ikke have lov til at ændre i de værker, som de spiller på orglet. Men de skal heller ikke ændre i det værk, som jeg har malet til dem. Sker det, så kommer der en sag, som køres af Billedkunstnernes Forbund og min advokat. Men jeg håber ikke, det kommer dertil. Jeg vil helst have en konfliktnedtrapning og ikke en optrapning, siger han.

Menighedsrådet ved Sct. Peders Kirke vil ved næste møde afgøre, hvad de vil gøre i sagen om orglet, oplyser de til TV2 ØST.


Nyhedsoverblik