Kom med på arbejde: Byggeriet af den nye bro over jernbanen i Næstved er i fuld gang

I Næstved er man i gang med at skifte den gamle rampe over jernbanen ud med en ny og højere bro. Torsdag skulle betondækket udskiftes - og vi var med.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Hvor meget beton skal der til for at skabe et brodæk?

1.600 tons.

De mange tons beton fyldes i en ny bro, der skal gå henover jernbanen i Næstved. For den gamle udgave over rampen i den centrale del af byen skal skiftes ud med en ny og højere bro. Og det arbejde har Banedanmark været i gang med siden sidste sommer.

Den nye bro skal give plads til køreledninger, så der i fremtiden kan komme hurtigere tog på den 120 kilometer lange og elektrificerede Ringsted-Femern Bane.

Den nye bro bliver bygget 20 meter fra den nuværende.

quote Herunder selve støbningen er vi 24 mand, der arbejder med at udstøbe betonen

Jesper Jensen, projektleder

- Her på rampen skal vi de næste cirka 20 timer udstykke brodækket på den nye rampe, så vi kan fjerne den gamle, lyder det fra Jesper Jensen, der er projektleder fra MT Højgaard.

Landets største pumpe kom forbi

Det nye brodæk er 18,5 gange 32 meter og 1,3 meter i tykkelsen. Derfor er den store betonpumpe kørt i stilling.

- Det er Danmarks største pumpe på 63 meter, siger Jesper Jensen.

Den første kubikmeter beton er slugt – bare for at fylde det 63 meter lange rør.

- Nu har vi fået det første lag beton ned i formen. Så er vi i gang med at vibrere luften ud af betonen og få en flot underside. 

wp_20170923_08_39_04_pro.jpg
Læs også
Fotoserie: Banedanmark river 100 år gammel betonbro ned
wp_20170923_08_39_04_pro.jpg
Læs også
Fotoserie: Banedanmark river 100 år gammel betonbro ned

Og det er vigtigt at sikre et flot udsyn for de kommende togpassagerer.

- Det, der ligger inde på undersiden af formen, det vil man kunne se, når vi afforskaller, og så vil man kunne sidde og grine af det i toget, siger Jesper Jensen.

24 mand 

De to betonpumper skal holdes konstant kørende og det kræver mange hænder.

- Herunder selve støbningen er vi 24 mand, der arbejder med at udstøbe betonen. Vi udstøber 30 centimeter i hvert lag, og hvert lag er cirka to meter i bredden. Vi har fire lag på den her, siger Jesper Jensen.

Der er også taget højde for forårstemperaturen, og derfor fortsætter arbejdet natten igennem.

- Så er klokken ved at nærme sig 23, og vi har udlagt 280 kubikmeter beton – ligesom det skulle være, siger Jesper Jensen.

For at give betondækket den bedste overflade, er maskiner erstattet af håndkræft – fem mand med speciale i at trække beton.

18 timer og 1.600 tons beton

Og som projektet skrider planmæssigt frem, så har projektlederen glemt alt om arbejdstiderne. 

Rampen i Næstved
Læs også
Banedanmark udskifter central bro i Næstved
Rampen i Næstved
Læs også
Banedanmark udskifter central bro i Næstved

- Når man har forberedt sig i et år på den her dag, så er det svært bare at køre hjem og overlade det til alle andre. Så jeg tager lidt endnu, siger Jesper Jensen.

Lidt endnu holder ikke helt. Solen står op, og klokken 5 om morgenen holder Jesper Jensen stadig et vågent øje med projektet.

- Herefter 12 timer har vi udstøbt 540 kubikmeter beton. Vi har afrettet halvdelen af brodækket, siger Jesper Jensen.

Og alt imens dagtemperaturen stiger, skrider arbejdet hurtigt frem og klokken 10 er målet næsten nået.

- Nu mangler vi bare at rette det sidste beton af, og så har vi fri, siger Jesper Jensen.

På under 18 timer er 1.600 tons beton blevet til et brodæk.


Nyhedsoverblik