Jernbane udstyres med 200 kilometer luftledning: Skal give hurtigere tog

Arbejdet med at gøre den sydlige del af Lille Syd-banen klar til fremtiden går nu ind i en afgørende fase. Nu bliver der nemlig installeret strøm på strækningen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

Arbejdet med at elektrificere jernbanen mellem Køge og Næstved er nu gået ind i en afgørende face. Efter de seneste måneder at have opsat master på strækningen, så er turen nu kommet til at installere de strømførende ledninger.

Det oplyser Banedanmark i en pressemeddelelse.

Helt konkret er det den øverste ledning, der føder anlægget med strøm, der nu gøres klar. Et arbejdshold kan klare mellem tre og fem kilometer på en vagt – og alt i alt skal der trækkes omkring 200 kilometer ledning.

- Vi monterer køreledningerne om aftenen og om natten for at genere togtrafikken så lidt som muligt, siger Anette Legart, der er projektchef i Banedanmark.

Arbejdet med køreledningerne ventes afsluttet i løbet af efteråret, og der ventes i 2019 at blive indført direkte tog mellem Næstved og København over Køge.

Når elektrificeringen er overstået, vil togene ikke bare komme til at forurene mindre - de vil også give de rejsende hurtigere transport. Rejsende fra Næstved til København vil således komme 11 minutter hurtigere frem, mens rejsende fra Haslev til København vil spare 22 minutter.