Jernbanenstrækningen mellem København og Rødby skal lægges om, så der om cirka fem år kan køre tog med en hastighed på 200 km i timen.
For Arne Cederholm i Åsø lidt uden for Glumsø betyder det, at han kommer til at bo lige ud til jernbanen.
- Det bliver et støjhelvede uden lige, det kommer meget, meget tæt på, siger Arne Cederholm.
Men jernbanen er ikke det eneste problem. En ny vejbro skal bygges over den nye jernbane, og det bliver lige igennem Arne Cederholms forhave.
- Det er så vores kæmpe problem med en storebæltsbro i forhaven og en jernbane i baghaven.
Er ikke blevet hørt
Arne Cederholm føler ikke, at han er blevet hørt omkring placeringen af den nye vejbro.
- Jeg føler mig frustreret, jeg føler mig misbrugt og bondefanget på en eller anden måde. Jeg får ikke noget at vide, alt har jeg fundet ud af på nettet, siger Arne Cederholm.
Arne Cederholm og naboerne har klaget over broens placering. Men ifølge Banedanmark må indbyggerne vente med at få svar, indtil en ny lov er vedtaget.
- Vi er midt i en proces, og det bliver først egentlig fastlagt i slutningen af 2014, hvor vi får en anlægslov, siger Iben Marcus-Møller, som er sektionschef hos Banedanmark.
Fanget i uvished
Arne Cederholm ved derfor ikke, om hans hus bliver eksproprieret. Det kan han først få svar på, når anlægsloven er vedtaget.
- Jeg kan ikke få noget at vide. Jeg kan ikke gøre indsigelser overfor noget, jeg ikke har fået at vide. Det kan jeg først gøre, når det er for sent, siger Arne Cederholm.
Hos Banedanmark har de forståelse, men mener ikke, at de kan stille noget op.
- Jeg kan sagtens forstå, at det er meget frustrerende og sådan er det jo, når vi kommer med de her store anlægsprojekter, og der er mange, som må leve i uvished. Det må man leve med, indtil man får en anlægslov, siger Iben Marcus-Møller.
Banedanmark vil i august holde et møde med utilfredse borgere og Næstved Kommune omkring vejbroen. Du kan se mere om planerne for den nye strækning her.