Isvinter skaber travlhed i Næstved havn

Næstved havn er begyndt at fryse til. Den forstærkede slæbebåd Enø er netop sat i sving.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Når det bliver rigtig koldt i Danmark, er Næstved Havn normalt en af de havne, der først får problemer med is. Sådan er det også i år.

Havnen har netop beordret slæbebåden Enø til at sørge for at holde havnen fri for is. Med sin kraftige dieselmotor og sit forstærkede skrog fungerer den fint som isbryder.

- Vandet er næsten helt fersk og fryser derfor hurtigt til. Isen er i øjeblikket mellem fem og 10 centimeter tyk, og den stiger dagligt grundet det kolde vejr fra Sibirien, fortæller havnechef Jesper Møller Petersen.

Foreløbig er den 10 kilometer lange rende mellem Næstved Havn og Karrebæksminde fri for isproblemer, men det er en stakket frist, mener Jesper Møller Petersen.

- Når først havnen begynder at fryse til, så ved vi af erfaring, at hele kanalen lynhurtigt også vil fryse til. Vi regner med at skulle sejle mindst hver anden dag i kanalen i næste uge for at holde den fri af is, siger havnechefen.

Sidste vinter var Enø i arbejde fra midt i december og tre måneder frem.

Det vanskeligste arbejde for Enø i Næstved opstår dog typisk, når det igen er blevet plusgrader.

Når vejret bliver mildere igen efter en længere periode med frost, og vinden går om i vest, sker der ifølge Jesper Møller Petersen ofte det, at isen pakker sig sammen i bunden af Smålandshavet.

- Så bliver det først for alvor problematisk for os, siger han.

Enø kan pløje sig igennem cirka 25 centimeter fast is.


Nyhedsoverblik