Ingeniør for en dag - skoleelever trænes til at tænke ud af boksen

I denne uge afvikles Engineering Day rundt omkring på landets skoler, og det faldt i god jord på Holmegaardskolen afdeling Fensmark.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Bøger og lommeregnere er for en stund skiftet ud med kreative materialer.

I denne uge er ingeniørfaget nemlig kommet på skoleskemaet, når 25.000 elever fra hele landet får lov at være ingeniører for en dag.  

- Jeg synes, det er dejligt, at man kan lave noget andet i skolen end bare dansk og matematik, lyder det fra Elva Kaufmann Nielsen fra 6.D på Holmegaardskolen afdeling Fensmark i Næstved Kommune.

Artiklen fortsætter efter billedet.

Elva Kaufmann Nielsen, 6.D, Holmegaardskolen afdeling Fensmark
Elva Kaufmann Nielsen, 6.D, Holmegaardskolen afdeling Fensmark Foto: Arkivfoto

Projektet hedder Engineering Day, og det er fjerde år i træk, at det afvikles på danske skoler. Formålet er at få børn og unge til at interessere sig for naturvidenskab og teknologi.

- Det er jo en måde, hvorpå eleverne kan få udviklet en designproces og prøve at få undersøgt deres evner til at være kreative og tænke ud af boksen til at prøve at bygge noget, siger Kristian Ahrensbach, natur- og teknologilærer på Holmegaardskolen afdeling Fensmark. 

Flyt kassen

I år står den på konstruktion af musefælder for de mindste elever i indskolingen, mens eleverne på mellemtrinnet arbejder med transport. 

quote Det er hyggeligt og sjovt at lave

Alexander Wroblewski, 6.D, Holmegaardskolen afdeling Fensmark

- Vi skal finde en måde at transportere en pakke tredive centimeter på, forklarer Elva Kaufmann Nielsen fra sjetteklassen.

Læs også
Alle klasselokaler på skolen blev tømt for indhold og bygget op på en ny måde
Læs også
Alle klasselokaler på skolen blev tømt for indhold og bygget op på en ny måde

Pakken består af en mælkekarton med lidt vand i, og så må eleverne ellers bruge løs af forskellige materialer som pap, lim og snor krydret med en god portion opfindsomhed.

 - Mælkekartonen skal stå inde i den her. Så sætter vi pap rundt om, og så sætter vi hjul nedenunder, forklarer Alexander Wroblewski om sin gruppes idé.

Artiklen fortsætter efter billedet.

Flere grupper så muligheder i mælkekartonens låg.
Flere grupper så muligheder i mælkekartonens låg. Foto: Arkivfoto

Flere af eleverne vælger en løsning, hvor de bruger mælkekartonens skruelåg som hjul. Der er dog også andre gode bud som eksempelvis en svævebane.

- Det er hyggeligt og sjovt at lave, siger Alexander Wroblewski.

Skal skabe interesse for ingeniørfaget

Klassens lærer håber på, at eleverne vil tage oplevelsen med sig i fremtiden.

- De får en forsmag på, at det kan være sjovt at prøve at udvikle nogle ting og være med til at forankre den verden, som de lever i – gøre tingene bedre, fortæller Kristian Ahrensbach. 

Artiklen fortsætter efter billedet.

Kristian Ahrensbach, natur- og teknologilærer på Holmegaardskolen afdeling Fensmark.
Kristian Ahrensbach, natur- og teknologilærer på Holmegaardskolen afdeling Fensmark. Foto: Arkivfoto

Når man går i sjette klasse er det dog for de fleste lige tidligt nok at tage stilling til, om jobbet som ingeniør kunne blive en levevej.

- Måske. Jeg ved det ikke helt, lyder det fra Alexander Wroblewski.

Artiklen fortsætter efter billedet.

Alexander Wroblewski, 6.D, Holmegaardskolen afdeling Fensmark
Alexander Wroblewski, 6.D, Holmegaardskolen afdeling Fensmark Foto: Arkivfoto

Heller ikke Elva Kaufmann Nielsen er helt overbevist.

- Jeg tror bare hellere, jeg vil være noget andet, siger hun. 

Galeasen BIEN 1
Læs også
Skole køber historisk skib - nu skal eleverne gennemrenovere det
Galeasen BIEN 1
Læs også
Skole køber historisk skib - nu skal eleverne gennemrenovere det

Ikke desto mindre lyder der et stort rungende ”JA”, da læreren sidst på dagen spørger, om projektet har været sjovt.

Alle elever formåede da også at løse opgaven, så pakkerne kom ud på den ene eller anden måde.


Nyhedsoverblik