Bøger og lommeregnere er for en stund skiftet ud med kreative materialer.
I denne uge er ingeniørfaget nemlig kommet på skoleskemaet, når 25.000 elever fra hele landet får lov at være ingeniører for en dag.
- Jeg synes, det er dejligt, at man kan lave noget andet i skolen end bare dansk og matematik, lyder det fra Elva Kaufmann Nielsen fra 6.D på Holmegaardskolen afdeling Fensmark i Næstved Kommune.
Artiklen fortsætter efter billedet.
Projektet hedder Engineering Day, og det er fjerde år i træk, at det afvikles på danske skoler. Formålet er at få børn og unge til at interessere sig for naturvidenskab og teknologi.
- Det er jo en måde, hvorpå eleverne kan få udviklet en designproces og prøve at få undersøgt deres evner til at være kreative og tænke ud af boksen til at prøve at bygge noget, siger Kristian Ahrensbach, natur- og teknologilærer på Holmegaardskolen afdeling Fensmark.
Flyt kassen
I år står den på konstruktion af musefælder for de mindste elever i indskolingen, mens eleverne på mellemtrinnet arbejder med transport.
Det er hyggeligt og sjovt at lave
- Vi skal finde en måde at transportere en pakke tredive centimeter på, forklarer Elva Kaufmann Nielsen fra sjetteklassen.
Pakken består af en mælkekarton med lidt vand i, og så må eleverne ellers bruge løs af forskellige materialer som pap, lim og snor krydret med en god portion opfindsomhed.
- Mælkekartonen skal stå inde i den her. Så sætter vi pap rundt om, og så sætter vi hjul nedenunder, forklarer Alexander Wroblewski om sin gruppes idé.
Artiklen fortsætter efter billedet.
Flere af eleverne vælger en løsning, hvor de bruger mælkekartonens skruelåg som hjul. Der er dog også andre gode bud som eksempelvis en svævebane.
- Det er hyggeligt og sjovt at lave, siger Alexander Wroblewski.
Skal skabe interesse for ingeniørfaget
Klassens lærer håber på, at eleverne vil tage oplevelsen med sig i fremtiden.
- De får en forsmag på, at det kan være sjovt at prøve at udvikle nogle ting og være med til at forankre den verden, som de lever i – gøre tingene bedre, fortæller Kristian Ahrensbach.
Artiklen fortsætter efter billedet.
Når man går i sjette klasse er det dog for de fleste lige tidligt nok at tage stilling til, om jobbet som ingeniør kunne blive en levevej.
- Måske. Jeg ved det ikke helt, lyder det fra Alexander Wroblewski.
Artiklen fortsætter efter billedet.
Heller ikke Elva Kaufmann Nielsen er helt overbevist.
- Jeg tror bare hellere, jeg vil være noget andet, siger hun.
Ikke desto mindre lyder der et stort rungende ”JA”, da læreren sidst på dagen spørger, om projektet har været sjovt.
Alle elever formåede da også at løse opgaven, så pakkerne kom ud på den ene eller anden måde.