Hurtigere og grønnere – første eltog rullede i dag afsted fra Næstved

Efter et langt sporarbejde og togbusser i 2020 har togpassagererne i dag fået lov at opleve, hvordan rejsen på skinner bliver på Sydbanen i fremtiden.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel

I dag blev de første af DSB’s nye el-lokomotiver sat i drift på strækningen mellem Næstved og Ringsted. De rejsende kan dermed langt om længe høste frugten af strabadserne med otte måneders sporarbejde sidste år. Netop dette sporarbejde med at elektrificere strækningen har nemlig banet vejen for de nye ellokomotiver, som i dag havde premiere-kørsel på strækningen.

Med de nye lokomotiver er der bedre tider i vente for både miljø og passagerer, fortæller Tony Bispeskov, der er informationschef i DSB:

- Vi kommer til at sige farvel til nogle af de lokomotiver, som udleder mere CO2 – vores dieseltrukne ME-lokomotiver – til fordel for de her nye ellokomotiver. Så på mange ledder og kanter er det her et stort skridt i den rigtige retning.

Ellokomotiverne har derudover også en højere tophastighed og en højere acceleration end de dieseltog, som de afløser.

quote Komforten ved at sidde i et tog, der bliver trukket af sådan et ellokomotiv, er langt bedre

Tony Bispeskov, informationschef, DSB

Det er tyske Siemens, som er leverandør af lokomotiverne, af hvilke DSB har bestilt samlet 42.

Vectron, som lokomotiv-typen hedder, har en motorkraft svarende til 8.700 hestekræfter og en tophastighed på 200 kilometer i timen. Det betyder, at rejsen mellem Næstved og hovedstaden i de nye køreplaner bliver barberet med indtil flere minutter, lader informationschefen forstå:

- Komforten ved at sidde i et tog, der bliver trukket af sådan et ellokomotiv, er langt bedre. Du får en meget bedre rejseoplevelse. Så der er flere ting på vej, som vil glæde kunderne, siger Tony Bispeskov.

Tony Bispeskov, informationschef i DSB, fortæller at rejsetiden med de nye tog bliver kortere.
Tony Bispeskov, informationschef i DSB, fortæller at rejsetiden med de nye tog bliver kortere. Foto: Frederik Hagedorn-Poulsen - TV2 ØST

Mindre støj

Foruden mindre CO2 udmærker de elektriske lokomotiver sig også ved hverken at udlede diesel- eller NOx-partikler, hvilket er en fordel, der rækker langt ud over de rejsende, som sidder i toget, fortæller Jette Aagaard, der er direktør for elektrificeringsprogrammet i Banedanmark:

- Det betyder passagererne får et mere klimavenligt tog at køre med, der er mere støjsvagt, og det er mindre forurening – så naboerne får også glæde af det.

Jette Aagaard, direktør for elektrificeringsprogrammet, Banedanmark, kalder det en stor dag, at der nu endelig kører eltog på strækningen mellem Næstved og Ringsted.
Jette Aagaard, direktør for elektrificeringsprogrammet, Banedanmark, kalder det en stor dag, at der nu endelig kører eltog på strækningen mellem Næstved og Ringsted. Foto: Frederik Hagedorn-Poulsen - TV2 ØST

Netop støjniveauet blev der lagt mærke til blandt de rejsende, som TV2 ØST talte med på turen fra Næstved i dag:

- Det larmer ikke lige så meget – hverken under opstart, eller når man kører, fortæller Liva Bach fra Næstved.

- Det er en mere rolig oplevelse, supplerer Mira Falk, som også kommer fra Næstved.

Liva Bach og Mira Falk fra Næstved har begge bemærket, at turen i dag var langt mindre støjende.
Liva Bach og Mira Falk fra Næstved har begge bemærket, at turen i dag var langt mindre støjende. Foto: Frederik Hagedorn-Poulsen - TV2 ØST

Og Nicole Christiansen fra Ringsted har også bemærket den mindre støj, når hun sætter sig for at lave lektier med høretelefoner for ørene:

- Jeg plejer at skrue meget højt op for min musik, men det behøves jeg ikke i dag, siger hun.

Nicole Christiansen sætter desuden pris på, at mængden af udledt CO2 per kilometer med de nye tog er væsentligt mindre:

- Det er bedre at tage offentlig transport, men det udleder stadig CO2, så når de rykker det til eltog hjælper det klimaet meget mere, pointerer hun.

Nicole Christiansen, Ringsted, fremhæver også det gode i, at de nye tog udleder mindre CO2.
Nicole Christiansen, Ringsted, fremhæver også det gode i, at de nye tog udleder mindre CO2. Foto: Frederik Hagedorn-Poulsen - TV2 ØST

DSB kan således ved at udskifte diesellokomotiverne med ellokomotiver skære 27.000 tons CO2-udledning væk – hvilket svarer til 13 procent af den samlede CO2-udledning fra togdriften i den statsejede virksomhed.

I første omgang bliver det på en række afgange fra Næstved, at de nye elektriske lokomotiver vil trække de velkendte dobbeltdækkervogne, som stadig er de samme. Men fra skiftet af køreplanen til det nye år bliver samtlige dieseltog fjernet.

De nye tog, af hvilke de første blev sat i drift sidste år mellem Slagelse og København, udmærker sig desuden ved – i modsætning til nogle af DSB’s tidligere investeringer – at være velafprøvede.

I gennemsnit udledte DSB’s regionaltog i 2019 54 gram CO2 per personkilometer – dette tal bliver med de nye tog reduceret. Tilsvarende udleder en rejse i benzinbil 119 gram CO2 per personkilometer, fremgår det af data fra Transport og Boligministeriet.
I gennemsnit udledte DSB’s regionaltog i 2019 54 gram CO2 per personkilometer – dette tal bliver med de nye tog reduceret. Tilsvarende udleder en rejse i benzinbil 119 gram CO2 per personkilometer, fremgår det af data fra Transport og Boligministeriet. Foto: Frederik Hagedorn-Poulsen - TV2 ØST

I 10 år har denne lokomotivtype kørt på europæiske jernbaner, fortæller DSB. Derudover kan Vectron-lokomotiverne klare at køre 37.500 kilometer mellem hvert service, hvor dieseltogene skal en tur i remise for hver 5.000 kilometer.

Der kommer endnu til at gå en rum tid, inden også rejsende på Sydbanen syd for Næstved får glæde af DSB’s nye lokomotiver.

Sporarbejdet på Sydbanen fortsætter således i dette efterår. Aktuelt er man i gang med at udskifte sporskifter på strækningen mellem Lundby og Vordingborg, hvilke betyder at der kører togbusser om aftenen frem til 11. november fra Næstved til Nykøbing Falster.