Hotel var lagt ned af hackere i ti dage: - Vi er sindssygt glade for at være tilbage igen

I ti dage har flere hoteller haft problemer med booking-systemerne som følge af et hackerangreb.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Den 9. juni blev booking-portalen AK Techotel ramt af et hacker-angreb, der har lagt flere hotellers bookingsystemer ned.

Men nu kan de hos Hotel Kirstine i Næstved igen ånde lettede op. Lørdag var bookingsystemerne nemlig oppe at køre igen.

- Vi er sindssygt glade for at være oppe at køre igen, siger Henrik Green, der ejer Hotel Kirstine.

- Det har været fantastisk at få sit arbejde tilbage og at kunne juble over det.

Har kostet dyrt

Det er IT-systemet Picasso, der har været ramt af et angreb hos AK Techotel. For at få adgang til systemerne igen, har hackerne krævet løsesum i form af bitcoins.

AK Techotels hjemmeside har virksomheden løbende informeret kunderne om deres arbejde med at løse problemerne.

Den 10. juni skrev de blandt andet, at den sum penge, som hackerne forlangte, var langt større end forventet, og at der skulle betales med kryptovalutaen bitcoin.

Hos Hotel Kirstine har nedbruddet blandt andet betydet, at det har været umuligt for gæster at booke overnatninger – og for hotellet at se, hvor mange bookinger, der har været.

Ifølge hotelejeren er det svært at give et reelt bud på, hvor meget hotellet har tabt som følge af angrebet. Han anslår dog at de ti dage som minimum har kostet ham 200.000 på bundlinjen.

quote Vi er sindssygt glade for at være oppe at køre igen

Henrik Green, ejer Hotel Kirstine

- Det har været forfærdeligt, siger Henrik Green.

- Jeg har haft folk, der har villet booke kurser i august, men jeg har ikke kunnet se, om de i forvejen er blevet booket. Når de så har ringet tre dage i streg, og jeg stadig ikke har kunnet give dem et svar, så ringer de ikke igen, men booker et andet sted.

Hos Horesta, der er hotel- og restaurant-branchens brancheorganisation, er man bekendt med angrebet. 

- Det er en kæmpe hovedpine for hotellerne, der har været nødt til at gå væk fra den digitale løsning, siger Nadeem Wasi, der er medlemschef hos Horesta. 

- Det er forretningskritisk, for det er jo helt afgørende at vide, hvilke værelser man har til rådighed, og hvor folk skal bo, siger Nadeem Wasi. 

For Hotel Kirstine har angrebet også sat sig på andre systemer end blot booking-systemet. Eksempelvis er alle regninger blevet skrevet ned på gammeldags manér i hånden, og de skal nu skrives ind i systemerne igen.

- Der ligger et stort arbejde foran os med at få det hele indført igen, siger Henrik Green.

AK Techotel oplyser til TV2 ØST, at de arbejder på at få alle deres hotel-systemer til at køre optimalt igen.

Lige nu er også Bauhaus ramt af et hackerangreb. Bauhaus oplyser til TV2 ØST, at der siden fredag aften har været udfordringer med Click & Collect samt med at bestille varer på nettet. Alle varehuse holder fortsat åbent, og her er der ingen problemer i forhold til betaling oplyser Bauhaus.

Læs også
Hackere kunne få adgang til elevers personfølsomme oplysninger
Læs også
Hackere kunne få adgang til elevers personfølsomme oplysninger

Nyhedsoverblik